Oliver Distler
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Oliver Distler
Rheumatologische Wunden und Behandlungsstrategien Prof. Dr. Oliver Distler Klinik für Rheumatologie UniversitätsSpital Zürich Ulcers in rheumatic diseases • • • • • • • Systemic sclerosis Rheumatoid arthritis Systemic lupus erythematosus Mixed Connective Tissue Disease (MCTD) Dermatomyositis Behçet's disease Cryoglobulinemia ….. Different forms of ulcers in rheumatic diseases Fingertip ulcer SSc Lower leg ulcers SLE Vasculopathy Vasculitis Structure of the talk • Lupus • Rheumatoid arthritis • Systemic sclerosis Ulcers in SLE • Oral ulcers • Livedo racemosa (reticularis) • Livedo Vasculopathie • Vasculitis Lupus - Ulcers: Vasculitis • Vasculitis 11-20% • Urticaria-Vasculitis (Veins, no ulcers) • Ulcus-Vasculitis (small arteries) • fingertips, toes, nailfold, lower arm, lower leg Vaskulitis (inflammation of the vessel wall) • Parallels overall lupus- activity • Vessel wall inflammation • Destruction of vessels • Thrombi • Therapy: Immunosuppressives Ulcers in rheumatoid arthritis Vasculitic ulcers in rheumatoid arthritis • Ulcer-Prevalence 1% • Nailfold infarcts (common) • Gangrene of finger tips (rare) • Cutaneous ulceration resembling pyoderma gangrenosum • Consider other aetiologies • Immunosuppressives Ulcers in rheumatoid arthritis Structure of the talk • Lupus • Rheumatoid arthritis • Systemic sclerosis Systemische Sklerose - Sklerodermie - SSc ♦ Seltene Autoimmun-Erkrankung ♦ Komplexe Systemerkrankung ♦ Hohe Mortalität Paul Klee, Gesicht 2 Distler, Lehrbuch Klinische Immunologie, Springer, 3. Auflage 2012 Sklerodermie - ein Schwerpunkt am USZ Standardisierte, interdisziplinäre Abklärung und Therapie ♦ Ärzte: Rheumatologie, PAH-Zentrum, Kardiologie, Pulmonologie, Gastroenterologie, Radiologie, Neurologie, Handchirurgie, Angiologie, Schmerztherapeutin ... ♦ Ergotherapie: Betätigungsperformanz, Selbständigkeit im Alltag, Gefahrenquellen für Verletzungen, Funktionalität der Hände, Hilfsmittel, Sexualfunktion, Krankheitsaufklärung ♦ Physiotherapie: Physische und psychischer Gesundheits-zustand, Copingstrategien, Gelenkbeweglichkeit ♦ SozialarbeiterIn: Berufsabklärung, Arbeitsunfähigkeit Forschung ♦ Sklerodermie-Register mit > 400 Patienten, Einbindung in internationale Register (EUSTAR), Internationale Multi-Center-Studien, Wissenschaftliche Analysen Sklerodermie: 35 wissenschaftliche Primärartikel letzte 2 Jahre, Drittmittel: EU-Förderprogramm FP-7 Digital ulcers in systemic sclerosis, healing vs prevention 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. SSc is a vascular disease What is behind a DU ? The problem of DU in SSc Definition of DU When do you treat a digital ulcer? How do you treat digital ulcers healing versus prevention Conclusions DU tend to occur early in the course of SSc 1.00 Cumulative probability of no event n = 44 0.75 Occurrence of first DU after first signs of SSc in the DU subgroup <1 yr <5 yrs 0.50 19/44 (43%) 32/44 (73%) 0.25 0.00 0 5 10 15 20 25 Delay from first sign of SSc excluding RP to first DU (years) Hachulla E et al. J Rheumatol 2007; 34:2423-30. Healing - local treatment - systemic treatment Standardisierter Ablauf bei SSc-Ulzera What is mandatory in DU Subsets ? • Loss of Tissue: wound bed preparation (remove fibrin, necrosis, escar, never traumatise the tissue physically or chemically, avoid direct application of disinfectants) • Digital Pitting Scar: always remove the scar and check what is below!!! • Calcinosis: mousse mandatory to remove stone or calcinosis Ulcers associated with calcinosis cutis Hidden calcinosis RAPIDS-1 & RAPIDS-2 Bosentan and reduction of the number of new DUs RAPIDS-1: Occurrence of new DUs at week 161 -48% RAPIDS-2: Occurrence of new DUs at week 242 -30% p = 0.035** p = 0.008* 3 2,7 2,5 2 1,4 1,5 1 n = 43 n = 78 1,9 2 1,5 1 0,5 0 0 *Poisson regression analysis **Pitman permutation test Korn JH, et al. Arthritis 2,7 2,5 0,5 Week 16 Placebo Bosentan 1. New DUs New DUs 3 n = 89 n = 95 Week 24 Placebo Bosentan Rheum 2004; 50:3985-93; 2. Matucci Cerinic M et al ARD 2011 Danksagungen Klinik für Rheumatologie, UniversitätsSpital Zürich Molekularbiologische und klinische Forschung Klinisches Team Britta Maurer Rucsandra Dobrota Suzana Jordan Anastasiia Kozlova Elena Pachera Florian Renoux Veronika Haunerdinger Mara Stellato Zhongning Guo Astrid Jüngel Gabriela Kania Steffen Gay, Renate Gay, Beat Michel Many thanks to Prof. Marco Matucci for slide courtesies for this presentation Funding support EULAR ODP grant, Swiss National Foundation – Sinergia, RADIZ, Matching Fund, SCTC, EU-FP-7 DeSScipher, Hochspezialisierte Medizin Zürich, EU-FP-7 Do-Health