Lataa tästä selkokielinen Työelämäopas - Monika

Transcription

Lataa tästä selkokielinen Työelämäopas - Monika
TYÖELÄMÄOPAS
www.monikanaiset.fi
Ota yhteyttä!
Erika Vassiljeva, työvoimaohjaaja
puhelin 045 656 9955
erika.vassiljeva@monikanaiset.fi
Heidi Hirvonen, projektivastaava
puhelin 045 237 5014
heidi.hirvonen@monikanaiset.fi
Monika-Naiset liitto ry
Hermannin Rantatie 12 A, 4. krs
00580 Helsinki
puhelin 09 7279 9999
OSAAVAT NAISET-PROJEKTI
TYÖHAASTATTELU: Mitä kerron itsestäni?
ADJEKTIIVEJA:
AHKERA haluaa tehdä paljon työtä.
ENNAKKOLUULOTON ei pelkää uusia asioita, ihmisiä tai tehtäviä.
ITSENÄINEN osaa tehdä asiat itse. Ei tarvitse koko ajan neuvoja ja
apua muilta.
JOUSTAVA kuuntelee muita ja voi muuttaa suunnitelmiaan, jos se
on tarpeen. Esimerkiksi tulee töihin eri aikaan kuin tavallisesti, jos
työnantaja tarvitsee sitä.
JÄRJESTELMÄLLINEN osaa suunnitella työtään. Hän tekee
loogisessa järjestyksessä sen mitä on suunnitellut.
LUOTETTAVA tekee sen mitä lupaa ja puhuu aina totta.
LUOVA Luovalla ihmisellä on paljon omia ideoita. Esimerkiksi
taiteilija on luova.
NOKKELA on älykäs. Ymmärtää asiat nopeasti.
OMA-ALOITTEINEN osaa aloittaa työn itse, ilman että joku käskee.
Osaa ehdottaa itse tehtäviä, jotka voisi tehdä.
OPPIMISHALUINEN haluaa oppia uusia asioita.
PALVELUHENKINEN on ystävällinen ja palvelee ja auttaa toisia
mielellään.
PÄÄTTÄVÄINEN tietää, mitä hän tahtoo ja on valmis tekemään
työtä kunnes saa sen mitä tahtoo.
REHELLINEN ei valehtele eikä varasta.
REIPAS tekee työtä ahkerasti, iloisesti ja nopeasti.
SOSIAALINEN pitää muista ihmisistä. Haluaa jutella ja olla muiden
kanssa.
STRESSINSIETOKYKYINEN ei hermostu vaikka työssä on kiire tai
vaikeita tehtäviä.
TARKKA ei tee virheitä. Keskittyy työhönsä ja tarkistaa huolellisesti
että tekee sen oikein.
TUNNOLLINEN haluaa tehdä hyvää työtä. Tekee työtä huolellisesti.
Ei jätä töitä tekemättä, vaan tekee kaikki tehtävänsä loppuun asti.
HALUATKO TIETÄÄ LISÄÄ?
Työterveyslaitos: Töissä Suomessa
http://www.ttl.fi/fi/muuttuva_tyoelama/toissa_suomessa/sivut/
default.aspx
Työnhakuopas maahanmuuttajille
http://www.hyria.fi/files/4524/MaMu_tyonhakuopas_101210.pdf
Työhön!
http://www.mastohjaus.fi/pdf/Tyohon_selkomateriaali.pdf
STTK: Työelämän ABC
http://www.sttk.fi/wp-content/uploads/2014/01/
STTK_TYO_ABC_OPAS.pdf
Sinulla on hyvä olla suosittelija, kun haet työtä. Suosittelija on ihminen, joka tietää miten teet työtä, ja voi kertoa työn-antajalle että olet
hyvä työntekijä. Suosittelija voi olla esimerkiksi opettajasi, harrastuksen ohjaaja tai entinen pomo. Kirjoita suosittelijan nimi ja
puhelinnumero ANSIOLUETTELOON.
SUOSITTELIJA
Työntekijöiden etsiminen työpaikkaan.
REKRYTOINTI
Työpaikka, jota ei ole ilmoitettu missään ja joka sinun täytyy itse
löytää. Voit esimerkiksi soittaa eri yrityksiin tai kysyä ystäviltäsi ja
heidän ystäviltään, tietävätkö he avoimia työpaikkoja.
PIILOTYÖPAIKKA
Kun olet töissä palkkatuella, saat työstäsi täyden palkan. Työnantaja kuitenkin maksaa palkasta vain osan, ja saat loput rahat TEtoimiston kautta. Kysy TE-toimistostasi, voitko saada palkkatukea.
PALKKATUKI
Työsopimukseen kirjoitetaan päivämäärä, milloin työ alkaa ja päättyy.
MÄÄRÄAIKAINEN TYÖ
Jos asut Suomessa pysyvästi, Kela maksaa osan sairaudenhoidostasi. Joudut maksamaan vain vähän kun käyt lääkärillä tai
ostat lääkkeitä. Tarvitset tähän Kela-kortin. Kela-kortti pitää
näyttää esimerkiksi apteekissa, että saat lääkkeet pienemmällä
hinnalla.
Lisää tietoa: www.kela.fi
KELA–KORTTI
Työttömällä on velvollisuus hakea aktiivisesti työtä. Pitää esimerkiksi
osallistua TE-toimiston tarjoamaan koulutukseen. Pitää myös ottaa
vastaan työ, joka tarjotaan. Jos työtön ei hoida velvollissuuttaan,
hän voi joutua karenssiin. Silloin ei saa TYÖTTÖMYYSETUUTTA eli
TE-toimiston kautta tulevaa rahaa. Karenssiin ei joudu, jos työstä
tai koulutuksesta kieltäytymiseen on pätevä syy. Karenssi kestää
tavallisesti 2-3 kuukautta.
Lisää tietoa: www.mol.fi
KARENSSI
Työntekijän ja työnantajan välinen sopimus työstä, esimerkiksi
työajasta ja palkasta. Pyydä sopimus kirjallisena. Työsopimuksen on
oltava TYÖEHTOSOPIMUKSEN mukainen.
TYÖSOPIMUS
Ilmoitus, jonka työnantaja laittaa esimerkiksi lehteen tai internetiin,
kun hän hakee uutta työntekijää.
TYÖPAIKKAILMOITUS
Raha, jota saat TE-toimiston kautta (TYÖTTÖMYYSETUUS).
Työmarkkinatukea voit saada, vaikka et ole ollut töissä aikaisemmin
tai pitkään aikaan.
TYÖMARKKINATUKI
Työkokeilussa teet työtä oikealla työpaikalla. Et kuitenkaan saa
palkkaa, vaan TYÖTTÖMYYSETUUTTA. Työkokeilu on hyvä tapa
aloittaa työnteko. Jos käy hyvin, työkokeilu johtaa työllistymiseen.
Työkokeilu kestää 1-6 kuukautta.
TYÖKOKEILU
Työhakemus on kirje, jossa vastaat työpaikkailmoitukseen. Siinä
kerrot yhdellä sivulla miksi haluat työn ja miksi olet hyvä työntekijä.
Avoin työhakemus on kirje, jonka lähetät työnantajalle kun et tiedä,
tarvitseeko hän työntekijää.
TYÖHAKEMUS JA AVOIN TYÖHAKEMUS
Jos työnantaja kiinnostuu hakemuksestasi, hän voi kutsua sinut
työhaastatteluun. Haastattelussa hän kysyy erilaisia kysymyksiä ja
selvittää, oletko sopiva työhön, jota haet.
TYÖHAASTATTELU
Yleinen sopimus työehdoista, esimerkiksi palkasta, työajoista ja
lomista. Eri aloilla on eri työehtosopimukset. Esimerkiksi lääkärillä on
eri palkka kuin kokilla. TYÖSOPIMUS, jonka teet työnantajan kanssa,
ei saa rikkoa työehtosopimusta. Työnantaja ei esimerkiksi saa maksaa
sinulle vähemmän palkkaa, kuin työehtosopimus määrää. Hän saa
kuitenkin tarjota sinulle parempaa palkkaa.
TYÖEHTOSOPIMUS (TES)
Jos olet suorittanut tutkinnon ulkomailla, voit hakea Opetushallitukselta tutkinnon rinnastamista. Opetushallitus päättää, mitä suomalaista tutkintoa ulkomaalainen tutkintosi vastaa. Kun olet saanut päätöksen voit hakea suomalaiseen kouluun tai työhön, jossa vaaditaan
tätä suomalaista tutkintoa.
YKI-testi mittaa suomen kielen taitoa. Testissä on eri tasoja.
Sinun pitää läpäistä testi tarpeeksi vaikealla tasolla jos haluat Suomen kansalaisuuden. Myös joihinkin kouluihin tai töihin voi päästä
vain jos läpäisee testin.
YKI-TESTI > YLEINEN KIELITUTKINTOTESTI
Yhteishaussa voit hakea moneen eri kouluun yhdellä hakemuksella.
Tavallisesti hakemus tehdään internetissä. Yhteishaku järjestetään keväällä ja syksyllä. Yhteishaussa voi hakea ammattikouluun,
lukioon tai korkeakouluun.
Lisää tietoa: www.opintopolku.fi
YHTEISHAKU
Vuokratyössä olet työsuhteessa vuokratyöfirmaan. Teet työsopimuksen vuokratyöfirman kanssa, ja vuokratyöfirma maksaa palkkasi.
Vuokratyöfirmalla on asiakkaina toisia yrityksiä, joille se vuokraa työntekijöitään. Kun asiakasyritys tarvitsee työntekijää, vuokratyöfirma
tarjoaa työtä sinulle. Teet työtä asiakasyrityksessä.
VUOKRATYÖ
Paperi jossa lukee, paljonko sinun pitää maksaa veroa. Anna verokortti työnantajalle kun aloitat työn. Saat verokortin VEROTOIMISTOSTA.
VEROKORTTI
Työstä saadusta palkasta maksetaan aina veroja. Niillä maksetaan esimerkiksi julkiset palvelut kuten koulut ja sairaalat. Verotoimisto hoitaa veroihin liittyvät asiat.
Lisää tietoa: www.vero.fi
VEROTOIMISTO
Voit saada pankistasi omat numerotunnukset, joita kutsutaan
verkkopankkitunnuksiksi. Voit kirjautua niillä omalle pankkitilillesi internetissä, ja esimerkiksi maksaa laskuja. Voit kirjautua niillä myös moniin muihin palveluihin, kuten esimerkiksi Kelan asiakaspalveluun internetissä.
VERKKOPANKKITUNNUKSET
Raha, jota maksetaan työttömälle työnhakijalle. Sinun pitää
ilmoittautua TE-toimistoon että voit saada työttömyysetuutta.
Työttömyysetuuksia on erilaisia, esimerkiksi TYÖMARKKINATUKI.
TYÖTTÖMYYSETUUS
TUTKINNON RINNASTAMINEN
Paperi, jonka tarvitset kun haet työtä. Paperissa lukee nimesi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite, kielitaito, kurssit, koulutus, työkokemus, harrastukset, muu osaaminen, suosittelijat.
ANSIOLUETTELO (CV, Curriculum Vitae)
Pyydä työtodistus kun lähdet työpaikasta. Tarvitset sitä,
kun haet seuraavaa työpaikkaa. Uusi työnantaja näkee
työtodistuksesta, että sinulla on työkokemusta. Työtodistuksessa on työn kesto ja työtehtävät. Voit pyytää esimiestä
myös kirjoittamaan syyn, miksi työ päättyi ja kertomaan minkälainen työntekijä olet.
TYÖTODISTUS
Kun sinulla ei ole työtä mutta haluat saada työn, sinun pitää
ilmoittautua TE-toimistoon. Sen jälkeen voit saada TYÖTTÖMYYSETUUTTA. TE-toimisto järjestää myös palveluja ja kursseja, jotka
auttavat sinua saamaan työtä.
Lisää tietoa: www.mol.fi
TE-TOIMISTO (TYÖ- JA ELINKEINOTOIMISTO)
Ammattiliitto on järjestö, joka puolustaa työntekijää. Se neuvottelee
TYÖEHTOSOPIMUKSET työnantajien kanssa. Ammattiliiton jäseneksi
kannattaa liittyä. Saat ammattiliitosta apua jos sinulla on ongelmia
työpaikalla tai jos joudut työttömäksi.
AMMATTILIITTO
TYÖELÄMÄSANASTO