September 25-28, 2013 Hannover - Österreichische Gesellschaft für
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September 25-28, 2013 Hannover - Österreichische Gesellschaft für
¡ Patient Management Strategies & Translational Research on PRM ¡ Fortbildungskongress: Physikalische und Rehabilitative Medizin in Klinik und Praxis Preliminary Program September 25-28, 2013 Hannover 3rd Baltic & North Sea Conference on Physical and Rehabilitation Medicine 118th Congress of the German Society of Physical Medicine and Rehabilitation Annual Congress of the Austrian Society of Physical Medicine and Rehabilitation 1 Preliminary Program Hannover 2013 Baltic and North Sea Forum on Physical & Rehabilitation Medicine (BNF-PRM) German Society of Physical Medicine & Rehabilitation (DPGMR) Austrian Society of Physical Medicine & Rehabilitation (ÖGPMR) Motto: Patient Management Strategies & Translational Research in PRM Nutzung von Forschungsergebnissen für die Praxis & patientenorientiertes Handeln in der Rehabilitation Date: 25-28 September 2013 Venue: Hannover Medical School Carl-Neuberg-Str. 1 30625 Hannover, Germany Content Greeting Address / Grußworte 04 Committees 07 Program at a Glance 10 Program | 13 Opening 13 Pre-Conference Workshops 16 Scientific Program 25 Satellite and Lunch Symposia 48 Fortbildungskongress | Plenarsitzung & Workshops 52 Business Meetings / Geschäftssitzungen 68 Kongressabschluss (in German) 73 Social Events / Abendveranstaltungen 75 Sponsors and Exhibitors / Sponsoren und Aussteller 79 General Information / Allgemeine Informationen 81 3 Greeting Address / Grußworte 4 Greeting Address / Grußworte Dear Friends and Colleagues The Baltic and North Sea Forum on Physical & Rehabilitation Medicine (BNF-PRM), the German Society of Physical Medicine & Rehabilitation (DGPMR) and the Austrian Society of Physical Medicine & Rehabilitation (ÖGPMR) are currently preparing a joint congress, which is going to take place in Hanover. On behalf of BNF-PRM, DGPMR and ÖGPMR, we would like to invite you to participate in this highly scientific innovative and informative event in the field of PRM. This congress will look ahead and highlight “Patient management strategies & translational research in PRM” as the motto. Another topic of recent clinical relevance is the rehabilitation after multiple trauma. Practical issue related to PRM and therapeutic techniques will be important focuses of workshops. Our scientific committee has worked out an attractive program that focuses on translational research in PRM and brings it to the daily practice and patient management strategies. The congress will provide not only a high level of scientific program and workshops with practical issues, but also an intense communication in friendly atmosphere. We look forward to your participation! Hannover, July 2013 Prof. Dr. Christoph Gutenbrunner President of BNF-PRM Dr. Susanne R. Schwarzkopf President of DGPMR 5 Prof. Dr. Tatjana Paternostro-Sluga President of ÖGPMR Greeting Address / Grußworte Liebe Freunde und Kollegen, das Baltic and North Sea Forum on Physical and Rehabilitation Medicine (BNF-PRM), die Deutsche Gesellschaft für Physikalische Medizin und Rehabilitation (DGPMR) und die Österreichische Gesellschaft für Physikalische Medizin und Rehabilitation (ÖGPMR) organisieren einen gemeinsamen Kongress in Hannover. Im Namen der BNF-PRM, DGPMR und ÖGPMR möchten wir Sie herzlich einladen, an dieser sehr wissenschaftlich orientierten, innovativen und informativen Veranstaltung des Fachgebietes der PRM teilzunehmen. Dieser prospektive Kongress steht unter dem Motto der „PatientenManagement-Strategien & der translationalen Forschung in der PRM“. Ein weiterer Schwerpunkt mit aktueller klinischer Relevanz ist die Rehabilitation nach multiplen Traumata. In Workshops mit praxisnahen Themen werden wichtige Schwerpunkte der PRM vorgestellt und Therapietechniken durchgeführt. Unser wissenschaftlicher Beirat hat ein attraktives Programm für Sie zusammengestellt, das auf die translationale Forschung der PRM fokussiert sowie mit der täglichen Praxis und den Patienten Management-Strategien verknüpft ist. Der Kongress bietet nicht nur ein hohes Maß an wissenschaftlichem Programm und praxisnahen Workshops, sondern auch Raum für intensive Diskussionen und einen Informationsaustausch in freundlicher Atmosphäre. Wir freuen uns auf Ihre Teilnahme! Hannover, Juli 2013 Prof. Dr. Christoph Gutenbrunner President of BNF-PRM Dr. Susanne R. Schwarzkopf President of DGPMR 6 Prof. Dr. Tatjana Paternostro-Sluga President of ÖGPMR Committees 7 Committees Scientific Committee: • Chair: Kristian Borg (SE) • Members: Aet Lukmann (EE), Aivars Vetra (LV), Alain Yelnick (FR), Alvydas Juocevičius (LT), Anett Reißhauer (DE), Angela McNamara (IRL), Anne Chamberlain (GB), Anthony Ward (GB), Bengt Sjölund (DK), Boya Nugraha (DE), Carl Molander (SE), Carlotte Kiekens (BE), Christoph Gutenbrunner (DE), Daniel Wever (NL), Frans Nollet (NL), Gerald Küther (DE), Gilles Rode (FR), Gunnar Grimby (SE), Guy Vanderstraeten (BE), Henk Stam (NL), Ieva Eglė Jamontaité (LT), Ireneusz Marek Kowalski (PL), Jan Ekholm (SE), Jan Geertzen (NL), Jan Lexell (SE), Jaro Karppinen (FI), Johan Stanghelle (NO), Jörgen Borg (SE), Jozef Opara (PL), JeanJacques Glaesener (DE), Katharina Stibrant Sunnerhagen (SE), Kristina Schüldt Ekholm (SE), Michael Berliner (D), Michael Quittan (AT), Susanne R. Schwarzkopf (DE), Tatjana Paternostro-Sluga (AT), Tiina Rekand (NO), Varje TuulikLeisi (EE), Veronika Fialka-Moser (AT), Wilfried Mau (DE) Abstract Committee: • Chairs: Jan Ekholm, Kristina Schüldt Ekholm • Secretary: Boya Nugraha • Members: Roary O´Connor, Jan Lexell, Jaro Karppinen, Gerald Küther, Frans Nollet, Katharina Stibrandt Sunnerhagen, Michael Quittan, Ulrich Smolenski, Wilfried Mau, Anita Vetra 8 Committees Congress Organisation: • Veranstaltungsmanagement der Medizinischen Hochschule Hannover • Klinik für Rehabilitationsmedizin • Geschäftsstelle der DGPMR Organizing Committee: • Chair: Christoph Gutenbrunner & Susanne R. Schwarzkopf • Members: Sebastian Belka, Helfried Böhme, Friedrich Danne, Christoph Egen, Fabian Eggers, Boya Nugraha, Alina Szymanek, Christian Sturm 9 Program at a Glance 10 Program at a Glance Time 09:0010:30 Wednesday, September 25, 2013 9:00 – 9:30: Introduction to pre-conference workshops on team working in Rehabilitation Medicine Coffee break 10:00-12:30: Pre-conference Workshops: Thursday, September 26, 2013 BNF-PRM: Board meeting Coffee break Special Issue Session 1: Inclusion of patients in decision making in Rehabilitation Medicine Track 1: Translational research (part 2) Communication in Rehabilitation team (A) Teamleadership (C) Traumatic brain injury (D) Free communications (1) Coffee break Monoprofessional thinking (B) 11:0012:30 Symposium 1: Research methods in PRM Satellite Symposium 1: German Society for Rheumatology Symposium 2a: Team Cooperation in Rehabilitation Medicine: Methods and evaluation criteria Track 1: Translational research (part 3) Multiple trauma (E) Symposium 3: Management of patients with MRSAinfection in Rehabilitation EARMSession Vocational Rehabilitation (F) 14:0015:30 Lunch Lunch Meeting: European PRM bodies Opening ceremony historical lecture Track 2: Multiple trauma – challenges for Rehabilitation Medicine (part 1) (in English and Russian) Coffee break 16:0017:30 Track 1: Translational research (part 1) Olle Höök lecture 17:45 BNF-PRM: Membership assembly 20:00 Get together (exhibition area) Coffee break Track 2: Multiple Trauma – challenges for Rehabilitation Medicine (part 2) (in English and Russian) Symposium 2b: Team cooperation in Rehabilitation Medicine: Methods and evaluation criteria Special issue session 2: Sports Medicine and PRM International conference dinner 11 Free communications (2) Program at a Glance Friday, September 27, 2013 Symposium 4: Gait analysis – research and clinical application Symposium 5: Transition of Physical and Rehabilitation Medicine (in English and Russian) Free communications (3 & 4) Saturday, September 28, 2013 Workshop 1: Medikamentöse Schmerztherapie des muskuloskelettalen Systems Workshop 7a: Infiltrationstechniken an der Schulter Workshop 2: Psychologische Evaluierung von Schmerzpatienten Workshop 7b: Infiltrationste chniken an der Schul ter Workshop 8a: Infiltrationstechniken an der Wirbelsäule Coffee break Track 2: Multiple trauma – challenges for Rehabilitation Medicine (part 3) Special Issue Session 3: Management of fatigue and depression in PRM Free communications (5) 12:30-13:00 BNF-PRM: Session Satellite Symposium 2: Spasticity treatment in Europe Coffee break BVPRM: Mitgliederversammlung Plenary Session (in German) Coffee break Workshop 3: Therapie bei CRPS Workshop 4: Physikalische Differentialtherapie bei Lumbalsyndromen Workshop 5: Sinnvolle Verordnung im Rahmen der Heilmittelrichtlinie Workshop 9: Einlagenund Schuhversorgung Workshop 10: Systematische Literaturrecherche und PRM Section & Board of UEMS Workshop 6: Tapingmöglichkeiten der oberen Extremitäten DGPMR: Mitgliederversammlung Deutsch-Österreichischer Gesellschaftsabend 12 Workshop 8b: Infiltrationstechniken an der Wirbelsäule Workshop 11: Selbstreflexion beim Umgang mit chronischen Schmerzpatienten Workshop 12: Praxisorientierte Assessments Kongressabschluss Workshop 13: Fit for Work and Life Program | Opening 13 Program | Opening Wednesday, September 25, 2013 Session Title: Opening Ceremony Time: 14:00 – 15:30 Room: Lecture Hall F Chair: Christoph Gutenbrunner (Hannover, Germany), Susanne R. Schwarzkopf (Nuremberg, Germany), Tatjana Paternostro-Sluga (Vienna, Austria) 14:00 – 14:05 Musical Introduction 14:05 – 14:15 Welcome Addresses Prof. Dr. Christoph Gutenbrunner, President of the Baltic and North Sea Forum on Physical and Rehabilitation Medicine (Hannover, Germany) Dr. Susanne R. Schwarzkopf, President of German Society of Physical Medicine and Rehabilitation (Nuremberg, Germany) Prof. Dr. Tatjana Paternostro-Sluga, President of the Austrian Society of Physical Medicine and Rehabilitation (Vienna, Austria) 14:15 – 14:55 Greeting Addresses Prof. Marta Imamura, President of International Society of Physical and Rehabilitation Medicine (Sao Paulo, Brazil) Signing of the Mutual Recognition Agreement between the International Society of Physical and Rehabilitation Medicine (ISPRM) and the Baltic and 14 Program | Opening North Sea Forum on Physical and Rehabilitation Medicine (BNF-PRM) Prof. Xanthi Michail, President of the European Society of Physical and Rehabilitation Medicine (Athens, Greece) Prof. Guy Vanderstraeten, President of European Academy of Rehabilitation Medicine (Ghent, Belgium) Prof. Alvydas Juocevicius (on behalf of Prof. Nicholas Christodolou), President Elect of UEMS-PRM Section and Board (Vilnius, Lithuania) Prof. Bernd Kladny, President German Association for Orthopedics and Orthopedic Surgery (DGOOC) (Herzogenaurach, Germany) Christopher Baum, President of Hannover Medical School (Hannover, Germany) 14:55 – 15:25 Historical Lecture 15:25 – 15:30 Musical Performance 15:30 – 16:00 Coffee break and poster viewing 15 Program | Pre-Conference Workshops 16 Program | Pre-Conference Workshops Wednesday, September 25th, 2013 Session: Introduction to the workshops on team working Time: 9:00 – 9:30 Room: Lecture Hall N Chair: Carl Molander (Stockholm, Sweden), Jean-Jacques Glaesener (Hamburg, Germany) 9:00 – 9:15 Introduction and definition of work plan (JeanJacques Glaesener, Hamburg, Germany) 9:15 – 9:30 Team models in Rehabilitation Medicine (Carl Molander, Stockholm, Sweden) Workshop A: What are criteria of effective communication in Rehabilitation Team? Time: 10:00 – 12:30 Room: Lecture Hall M Chair: Marie-Louise Schult (Stockholm, Sweden), Mirjam Körner (Freiburg i.B., Germany) Description: Refer to the team in which you work on a daily basis. Discuss in your group: 1) your personal experience 2) your rating (1-6) of the importance in your team of the following factors for effective team communication a. Knowledge among the team members about the professional skills and roles of other professionals in the team. Do 17 Program | Pre-Conference Workshops your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important). b. An open atmosphere that allows important information and constructive suggestions to come forward in team meetings, regardless from which team member or professional it is presented. Do your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important). c. The level of structure in team meetings, such as agendas, rules for decision makings, time frames, protocols, formal team leadership. Do your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important). d. Theoretical knowledge of teamwork among the team members. Do your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important). Give examples of other criteria which you think are important for effective communication in rehabilitation teams. Workshop B: How to avoid “monoprofessional thinking and interprofessional competition” in team work? Time: 10:00 – 12:30 Room: Lecture Hall N Chair: Stefanie Lurz (Hamburg, Germany), Monika Löfgren (Stockholm, Sweden) Description: Refer to the team in which you work on a daily basis. Discuss in your group: 1) your personal experience 18 Program | Pre-Conference Workshops 2) your rating (1-6) of the importance in your team of the following factors for avoiding monoprofessional thinking and interprofessional competition in teamwork. a. Knowledge among the team members about the professional skills and roles of other professionals in the team. Do your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important). b. An open atmosphere that allows important information and constructive suggestions to come forward in team meetings, regardless from which team member or professional it is presented. Do your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important). c. The level of structure in team meetings; in particular rules for decision making, coordination of interventions, individual responsibilities for team members, policies for the setting of rehabilitation goals. Do your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important). d. The role of a team leader to assure that decisions are made only after multidisciplinary investigation when necessary. Do your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important). Give example of other criteria which you think are important for effective to avoid “monoprofessional thinking and interprofessional competition” in teamwork. Workshop C: Who could be the leader or moderator of Rehabilitation team in different settings? Time: 10:00 – 12:30 Room: Lecture Hall G 19 Program | Pre-Conference Workshops Chair: Daniel Kuhn (Halle, Germany), Svetlana Lenickiene (Vilnius, Lithuania) Description: Discuss the following settings: acute rehabilitation, postacute rehabilitation, in-patient rehabilitation, out-patient medical rehabilitation, out-patient vocational rehabilitation. a. How important is professional background? b. How important is formal level of responsibility? c. How important is theoretical and practical knowledge of rehabilitation principles? d. How important is personal qualities, such as sense of structure and leadership skills? e. Are there other factors you think are important skills of a good team leader? Do your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important), for each of the settings mentioned above, and other settings you may find relevant. Workshop D: How to be successful in team working in acute rehabilitation: Traumatic brain injury? Time: 10:00 – 12:30 Room: Lecture Hall H Chair: Catharina Nygren de Boussard (Stockholm, Sweden), Ieva Eglė Jamontaitė (Vilnius, Lithuania), Kristin Lambrecht (Hamburg, Germany) Description: Patients in acute rehabilitation after traumatic brain injury are often still in a minimal conscious state (MCS) or in an unre20 Program | Pre-Conference Workshops sponsive wakefulness syndrome and need a very close attention / observation by all professions included in their rehabilitation. Although every discipline has a high range of knowledge and skills, there is a strong evidence for the fact, that multidisciplinary team working yields significantly better survival data. Refer to the team in which you work on a daily basis. Discuss in your group: 1) your personal experience 2) your rating (1 – 6) of the importance in your team of the following factors for the effective multidisciplinary team work a) How important is high specialization (professional skills) in TBI-rehab? b) How important is knowledge about the professional skills and roles of other professionals in the team? Do your personal rating, from 1 (not important) – 6 (very important) c) How important are agreed aims concerning the rehabilitation of each individual? d) How important is the level of structure in team meetings, such as agendas, rules for decision makings, time frames, protocols, formal team leadership? Do your personal rating, from 1 (not important) – 6 (very important) Give examples of other criteria, which you think could be important to make a further step from multidisciplinarity to interdisciplinarity in acute rehabilitation of Traumatic Brain injury 21 Program | Pre-Conference Workshops Workshop E: How to be successful in team working in post-acute Rehabilitation: Multiple trauma? Time: 10:00 – 12:30 Room: Lecture Hall A Chair: Rolf Keppeler (Hamburg, Večkienė (Vilnius, Lithuania) Germany), Nijolė Description: The definition itself of multiple trauma leads to an interdisciplinary task for those involved in post-acute rehabilitation: range of movement of the vulnered articulations, menacing contractures and spasticity, mobility, cognition, strength and endurance. Refer to the team in which you work on a daily basic. Discuss in your group: 1) your personal experience 2) your rating (1 – 6) of the importance of the following criteria to be successful in post-acute rehabilitation of patients after multiple trauma a) How important is high specialization in musculoskelettal rehabilitation? b) How important is knowledge about the professional skills and roles of other professionals in the team? c) How important are agreed aims concerning the focus of rehabilitation of each individual with so many different structural and functional problems? d) How important is the level of structure in team meetings, such as agendas, rules for decision makings, time frames, protocols, formal team leadership? 22 Program | Pre-Conference Workshops Give examples of other criteria, which you think could be important to meet the need of highly skilled interdisciplinarity around the patient who has sustained a multiple trauma. Workshop F: How to be successful in team working in vocational rehabilitation? Time: 10:00 – 12:30 Room: Lecture Hall B Chair: Gunilla Östlund (Stockholm, Sweden), Maria Tamulaitiene (Vilnius, Lithuania), Betje Schwarz (Hannover, Germany) Description: Refer to the team in which you work on a daily basis. Discuss in your group: 1) your personal experience 2) your rating (1-6) of the importance of the following criteria for how to be successful in vocational rehabilitation team work. a. Structural skills for team based evaluation of patient capacity at activity level according to ICF. Do your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important). b. Structural skills for team based evaluation of professional demands associated with different vocational professionals. Do your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important). c. Skills for team based evaluation of other factors at a patient’s workplace, such as leadership organization, resources for support, tolerance among fellow workers. Do 23 Program | Pre-Conference Workshops your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important). d. Skills for team based goal setting, continuous team based evaluation of return to work success, readiness for adjustment of strategies. Give examples of other skills which you think are important successful vocational rehabilitation team work. Do your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important). 24 Program | Scientific Program 25 Program | Scientific Program Wednesday, September 25th, 2013 Session Title: Track 1: Translational research in Rehabilitation Medicine (“from mice to man”) (Part 1) Time: 16:00 – 17:30 Room: Lecture Hall F Chair: Jan Ekholm (Stockholm, Sweden), Christoph Gutenbrunner (Hannover, Germany) 16:00 – 16:05 Introduction to the Olle Höök Lecture (Jan Ekholm, Stockholm, Sweden) 16:05 – 16:30 Olle Höök Lecture: How to link basic research with clinical practice: Physical function and training in rehabilitation medicine (Gunnar Grimby, Göteborg, Sweden) 16:30 – 17:00 Update in neuroplasticity and rehabilitation – impact of the genotype (Kristian Borg, Stockholm, Sweden) 17:00 – 17:30 Rehabilitation in chronic musculoskeletal pain – lessons learned from basic research (Marta Imamura, Sao Paulo, Brazil) 17:45– 19:00 BNF-PRM Membership Assembly 19:00 Get together 26 Program | Scientific Program Thursday, September 26th, 2013 Session Title: Track 1: Translational research in Rehabilitation Medicine (“from mice to man”) (Part 2) (Journal of Rehabilitation Medicine Session) Time: 9:00 – 10:30 Room: Lecture Hall F Chair: Gunilla Brodda Jansen (Stockholm, Sweden), Tatjana Paternostro-Sluga (Vienna, Austria) 9:00 – 9:05 Introduction: Taking basic mechanisms into pain rehabilitation (Gunilla Brodda Jansen, Stockholm, Sweden) 9:05 – 9:25 Genetic and molecular aspects of widespread pain (Eva Kosek, Stockholm, Sweden) 9:25 – 9:45 Psychological risk factors and mechanisms of pain (Monika Hasenbring, Bochum, Germany) 9:45 – 10:00 From basic mechanism to functional assessment (Christoph Gutenbrunner, Hannover, Germany) 10:00 – 10:30 Interactive discussion (Moderators: Carl Molander & Gunilla Brodda Jansen, Stockholm, Sweden) 10:30 – 11:00 Coffee break and poster viewing 27 Program | Scientific Program Session Title: Special Issue Session 1: Inclusion of the patients in decision making in Rehabilitation Medicine Time: 9:00 – 10:30 Room: Lecture Hall M Chair: Angela McNamara (Dublin, Ireland), Wilfried Mau (Halle, Germany) 9:00 – 9:20 Adapted models for decision making in rehabilitation (from acute to long-term) (Anthony Ward, Stoke on Trent, UK) 9:20 – 9:40 Theories of decision making in medicine (Mirjam Körner, Freiburg i.B., Germany) 9:40 – 10:00 The patient and doctor in shared decision making: is this a way forward? (Angela McNamara, Dublin, Ireland) 10.00 – 10:20 Inclusion of Patients in Rehabilitation Research (Rolf Buschmann-Steinhage, Berlin, Germany) 10:20 – 10:30 Discussion 10:30 – 11:00 Coffee break and poster viewing Session Title: Symposium 1: Research Methods in Physical and Rehabilitation Medicine: Qualitative research in Rehabilitation: why, when and what for? Time: 9:00 – 10:30 Room: Lecture Hall N 28 Program | Scientific Program Chair: Thorsten Meyer (Hannover, Germany), Monika Löfgren (Stockholm, Sweden) 9:00 – 9:20 Introduction to qualitative research in rehabilitation (Monika Löfgren, Stockholm, Sweden) 9:20 – 9:40 Application of qualitative methods in rehabilitation: Goal-setting in rehabilitation (Diane Playford, London, UK) 9:40 – 9:55 A qualitative research study on decision-making processes in disability assessment procedures (Susanne Bartel, Berlin, Germany) 9.55 – 10:10 Interdisciplinary cooperation in medical inpatient rehabilitation: a qualitative analysis (Vera Kleineke, Hannover, Germany) 10:10 – 10:30 Interactive discussion 10:30 – 11:00 Coffee break and poster viewing Session Title: Free Communications 1: Gait analysis, prostheses, and lymphoedema, and teamwork Time: 9:00 – 10:30 Room: Lecture Hall G Chair: Ulrich Christian Smolenski (Jena, Germany), Carlotte Kiekens (Leuven, Belgium) 9:00 – 9:10 Reliability of walking capacity measures assessed with 2 different walking tests in former polio pa29 Program | Scientific Program tients (Merel-Anne Brehm, Suzan Verduijn, Jurgen Bonn, Frans Nollet, The Netherlands) 9:10 – 9:20 Reliability of 3-dimensional gait analysis in persons with a traumatic brain injury (Arve Opheim, Tone Stokstad Wieder, Grethe Månum, Rolf MoeNilssen, Norway) 9:20 – 9:30 Reliability of three-dimensional gait analysis in adults with spinal cord injury (Pia Wedege, Grethe Maanum, Kathrin Steffen, Vegard Strøm, Arve Opheim, Norway) 9:30 – 9:40 Gait performance indoors can predict walking ability outdoors in persons with late effects of polio (Christina Brogårdh, Ulla-Britt Flansbjer, Christina Espelund, Jan Lexell Sweden) 9:40 – 9:50 New implications for lower limb prosthesis and rehabilitation technology: the rubber feed illusion (Oliver Christ, Switzerland) 9:50 – 10:00 Psychological dimensions from an expert perspective: effect on survey design to enhance prosthesis technology (Tim Schürmann, Oliver Christ, Germany and Switzerland) 10:00 – 10:10 Acute inpatient treatment of lymphoedema with intensive complex decongestive therapy (CDT) is highly effective and sustainable in medium-term follow-up (Moritz Ulrich, Max Liebl, Anett Reißhauer, Germany) 10:10 – 10:20 Interdisciplinary team work: Team cooperation or a fight for the place? (Nijolė Petronėlė Večkienė, 30 Program | Scientific Program Aušra Budėjienė, Vilma Ražanauskaitė, Lithuania and Finland) 10:20 – 10:30 Discussion 10:30 – 11:00 Coffee break and poster viewing Session Title: Track 1: Translational research in Rehabilitation Medicine (“from mice to man”) (Part 3) Time: 11:00 – 12:30 Room: Lecture Hall F Chair: Michael Quittan (Vienna, Austria), Guy Vanderstraeten (Ghent, Belgium) 11:00 – 11:20 Bone and ligament adaptation and consequences for clinical rehabilitation programs (Michael Jagodzinski, Hannover, Germany) 11:20 – 11:40 Adaptation of the cartilage and consequences for clinical rehabilitation programs (Sehim Kutlay, Ankara, Turkey) 11:40 – 12:00 Mechanisms of sarcopenia and consequences for clinical rehabilitation programs (Michael Quittan, Vienna, Austria) 12:00 – 12:20 Mediators related to mood and consequences for treatments (Kai Kahl, Hannover, Germany) 12:20 – 12:30 Discussion 12:30 – 14:00 Lunch Symposium 1 31 Program | Scientific Program Session Title: Symposium 2a: Team cooperation in Rehabilitation Medicine (Part A) Time: 11:00 – 12:30 Room: Lecture Hall M Chair: Jean-Jacques Glaesener (Hamburg, Germany), Carl Molander (Stockholm, Sweden) 11:00 – 11:15 Results from Workshop A: What are criteria of effective communication in Rehabilitation Teams (Marie-Louise Schult, Stockholm, Sweden) 11:15 – 11:30 Results from Workshop B: How to avoid “monoprofessional thinking and interprofessional competition” in team work (Stefanie Lurz, Hamburg, Germany) 11:30 – 11:45 Results from Workshop C: Who could be the leader or moderator of Rehabilitation team in different settings? (Daniel Kuhn, Halle, Germany) 11:45 – 12:30 Round table and interactive discussion 12:30 – 14:00 Lunch Symposium 1 Session Title: Symposium 3: Management of Patients with MRSA-infection in Rehabilitation Time: 11:00 – 12:30 Room: Lecture Hall N Chair: Iris F Chaberny (Hannover, Germany), Wilfried Bautsch (Brunswick, Germany) 32 Program | Scientific Program 11:00 – 11:15 Introduction: Epidemiology and clinical significance of MRSA infection (Iris Chaberny, Hannover, Germany) 11: 15 – 11:30 Prevalence and molecular epidemiology of MRSA in rehabilitation units in Germany (Alexander Friedrich, Groningen, The Netherlands) 11:30 – 11:45 Hygiene guidelines for patients with MRSA in rehabilitation units in Germany (Renate Volbracht, Oldenburg, Germany) 11:45 – 12:00 Prevalence and molecular epidemiology of MRSA in nursing home residents in northern Germany (Wilfried Bautsch, Braunschweig, Germany) 12:00 – 12:15 Healthcare-associated infections in long-term care facilities. German results of the European prevalence study HALT (Claudia Ruscher, Berlin, Germany) 12:15 – 12:30 Interactive Discussion 12:30 – 14:00 Lunch Symposium 1 Session Title: European Academy of Rehabilitation Medicine (EARM) Session Time: 11:00 – 12:30 Room: Lecture Hall G Chair: Bengt Sjölund (Odense, Denmark, Guy Vanderstraeten (Ghent, Belgium) Program: To be announced 33 Program | Scientific Program 12:30 – 14:00 Lunch Symposium 1 Session Title: Track 2: Multiple Trauma – Challenges for Rehabilitation Medicine (“from acute rehabilitation to longterm care”) (Part 1) Time: 14:00 – 15:30 Room: Lecture Hall F Chair: Bernd Kladny (Herzogenaurach, Germany), Bernhard Greitemann (Bad Rothenfelde, Germany) 14:00 – 14:20 Introduction and classification of multiple trauma (Hermann-Josef Bail, Nuremberg, Germany) 14:20 – 14:40 The German Trauma Network – concept and results (Christian Kühne, Marburg, Germany) 14:40 – 15:00 Acute rehabilitation in multiple trauma patients (Jean-Jacques Glaesener, Hamburg, Germany) 15:00 – 15:20 Early rehabilitation of multi-trauma patients (Bea Hemmen, Mastricht, The Netherlands) 15:20 – 15:30 Discussion 15:30 – 16:00 Coffee break and poster viewing Simultaneous translation from English into Russian 34 Program | Scientific Program Session Title: Track 2: Multiple Trauma – Challenges for Rehabilitation Medicine (“from acute rehabilitation to longterm care”) (Part 2) Time: 16:00 – 17:30 Room: Lecture Hall M Chair: Hermann-Josef Bail (Nuremberg, Germany), Kristian Borg (Stockholm, Sweden) 16:00 – 16:15 Rehabilitation after limb amputation (Bernhard Greitemann, Bad Rothenfelde, Germany) 16:15 – 16:35 Requirements and concepts in post acute rehabilitation (Stefan Simmel, Murnau, Germany) 16:35 – 16:50 A retrospective review of patients’ rehabilitation after poly-trauma – A two-phase model (Alvydas Juocevicius, Vilnius, Lithuania) 16:50 – 17:10 Classification of services and assignment of patients in trauma rehabilitation (Carlotte Kiekens, Leuven, Belgium) 17:10 – 17:30 Interactive discussion about concepts and gaps in post-acute rehabilitation (chairpersons and speakers) Simultaneous translation from English into Russian 35 Program | Scientific Program Session Title: Symposium 2b: Team cooperation in Rehabilitation Medicine (Part B) Time: 16:00 – 17:30 Room: Lecture Hall N Chair: Jean-Jacques Glaesener (Hamburg, Germany), Carl Molander (Stockholm, Sweden) 16:00 – 16:15 Results from Workshop D: How to be successful in team working in acute rehabilitation: Traumatic brain injury? (Catharina Nygren de Boussard, Stockholm, Sweden) 16:15 – 16:30 Results from Workshop E: How to be successful in team working in post-acute rehabilitation: Multiple trauma? (Rolf Keppeler, Hamburg, Germany) 16:30 – 16:45 Results from Workshop F: How to be successful in team working in vocational rehabilitation? (Gunilla Östlund, Stockholm, Sweden) 16:45 – 17:30 Round table and interactive discussion Session Title: Special Issue Session 2: Sports Medicine and Physical and Rehabilitation Medicine Time: 16:00 – 17:30 Room: Lecture Hall G Chair: Uwe Tegtbur (Hannover, Germany), Anthony B Ward (Stoke-on-Trent, United Kingdom) 36 Program | Scientific Program 16:00 – 16:30 Sports in persons with disabilities – what can we learn in rehabilitation medicine? (Jan Lexell, Lund, Sweden) 16:30 – 17:00 Skeletal muscle atrophy and the nervous system (Reinhard Dengler, Hannover, Germany) 17:00 – 17:30 Reconditioning of skeletal muscle atrophy - effects of endurance or resistance training and neuromuscular electrical stimulation (Uwe Tegtbur, Hannover, Germany) Session Title: Free Communications 2: Spinal cord injury, and CP, and Life satisfaction and Parkinson’s disease Time: 16:00 – 17:30 Room: Lecture Hall G Chair: Jan Lexell (Lund, Sweden), Anita Vetra (Riga, Latvia) 16:00 – 16:10 Exploring family resilience: a qualitative approach. (Anne-Krisitine Schanke, Norway) 16:10 – 16:20 The impact of traumatic spinal cord injury on health related quality of life (Anda Nulle, Inese Sviklina, Anita Vetra, Latvia) 16:20 – 16:30 Fall prevention after spinal cord injury - A Norwegian-Swedish research project (Kirsti Skavberg Roaldsen, Vivien Jørgensen, Emelie Butler Forslund, Erika Franzen, Claes Hultling, Arve Opheim, Åke Seiger, Johan K Stanghelle, Agneta Ståhle, Kerstin Wahman, Norway and Sweden) 37 Program | Scientific Program 16:30 – 16:40 Making decision on the method of bladder drainage following spinal cord injury: Roles of patients, doctors and family (Julia Patrick Engkasan, Chirk Jenn Ng, Wah Yun Low, Malaysia) 16:40 – 16:50 Inter-relationship between gross motor function, manual ability and communication function classification systems in pre–school children with cerebral palsy (Dace Bertule, Anita Vetra, Latvia) 16:50 – 17:00 Cardiovascular responses during treadmill and cycle exercise tests in persons with incomplete spinal cord injury (Matthijs Ferdinand Wouda, Liselotte Wejden, Eivind Lundgaard, Vegard Strøm, Norway) 17:00 – 17:10 Teleconsultation – specialist and municipal health services; a collaborative work in the patient’s home (Gunnbjørg Aune, Norway) 17:10 – 17:20 Life satisfaction and the relationship with sense of coherence and perceived participation in life situations in people with Parkinson’s disease (Lina Rosengren, Jan Lexell, Sweden) 17:20 – 17:30 Discussion 17:30 – 18:30 Mitgliederversammlung der Deutschen Gesellschaft für Physikalische Medizin und Rehabilitation 19:30 International Conference dinner 38 Program | Scientific Program Friday, September 27th, 2013 Session Title: Symposium 4: Gait analysis – research and clinical practice Time: 9:00 – 10:30 Room: Lecture Hall M Chair: Christof Hurschler (Hannover, Germany), Anton Wicker (Salzburg, Austria) 9:00 – 9:15 Evidence of gait analysis systems (Frans Nollet, Amsterdam, The Netherlands) 9:15 – 9:30 The significance of gait analysis in patients with endoprosthesis (Tilmann Calließ, Hannover, Germany) 9:30 – 9:45 The significance of gait analysis in patients with exoprosthesis (Dieter Rosenbaum, Münster, Germany) 9:45 – 10:00 Gait analysis in Parkinson’s disease (Josef Ilmberger, Munich, Germany) 10:00 – 10:15 Physiotherapy intervention guided by gait analysis in lower motorneuron disorder (Katharina Skough, Stockholm, Sweden) 10:15 – 10:30 Discussion 10:30 – 11:00 Coffee break and poster viewing 39 Program | Scientific Program Session Title: Symposium 5: “Rehabilitation across borders”: Transition of Physical and Rehabilitation Medicine (“from restorative treatment to comprehensive rehabilitation programs”) Time: 9:00 – 10:30 Room: Lecture Hall F Chair: Alvydas Juocevicius (Vilnius, Lithuania), Christoph Gutenbrunner (Hannover, Germany), 9:00 – 9:20 Development of comprehensive rehabilitation in Lithuania 1990-2012 – an example from the Baltic states area about recent concepts of rehabilitation medicine and the way to reach international standards (Alvydas Juovevicius, Vilnius, Lithuania) 9:20 – 9:35 Situation and perspectives of PRM in Russia (Ekaterina Ivanova, Viktoria Badtieva, Russia) 9:35 – 9:50 Situation and perspectives of PRM in Ukraine (Marina Gulyayeva, Ukraine) 9:50 – 10:05 Situation and perspectives of PRM in Georgia (Nelly Kakulia, Tbilisi, Georgia) 10:05 – 10:30 Interactive discussion 10:30 – 11:00 Coffee break and poster viewing 40 Program | Scientific Program Session Title: Free Communications 3: Health Care System, Stroke, Traumatic brain injury Time: 9:00 – 10:30 Room: Lecture Hall M Chair: Malvina Herceg (Vienna, Austria), Thorsten Meyer (Hannover, Germany), Daniel Wever (Enschede, The Netherlands) 9:00 – 9:10 What contributes to a successful rehabilitation? – An interdisciplinary qualitative survey (Thorsten Meyer, Marlen Zeisberger, Alesksandra BayatGraw, Iris Brandes, Maren Stamer, Germany) 9:10 – 9:20 Transformation of traditional functional independence tests results into ICF core sets results (Alvydas Juocevičius, Lina Būtėnaitė, Dina Žigarienė, Eglė Ieva Jamontaitė, Lina Būtėnaitė, Lithuania) 9:20 – 9:30 Applying the Comprehensive ICF Core Set for Stroke survivors living in a city during hospital based out-patient multidisciplinary rehabilitation (Markku Paanalahti, Margit Alt-Murphy, Åsa Lundgren-Nilsson, Katharina S. Sunnerhagen, Sweden) 9:30 – 9:40 What comes first, spasticity, reduced range of motion or pain in patients after stroke? (Arve Opheim, Margit Alt Murphy, Anna Danielsson, Hanna C Persson, Katharina S Sunnerhagen, Sweden) 41 Program | Scientific Program 9:40 – 9:50 Somatosensory abnormalities are common after stroke but have only a small impact on post-stroke shoulder pain (Ingrid Lindgren, Elisabeth Ekstrand, Jan Lexell, Hans Westergren, Christina Brogårdh, Sweden) 9:50 – 10:00 Sunnaas International Networks stroke study (Birgitta Langhammer, Johan K Stanghelle, Susanne Sällström, Norway) 10:00 – 10:10 Values of life as condition for coping with cognitive impairment (Grace I. Romsland, Norway) 10:10 – 10:20 Caring for patients with Post Traumatic Amnesia (PTA) following Traumatic Brain Injury (Anne-Stine Bergquist Røberg, Norway) 10:20 – 10:30 Discussion 10:30 – 11:00 Coffee break and poster viewing Session Title: Free Communications 4: Pain, Musculoskeletal disorders, and Service for rare disorders Time: 9:00 – 10:30 Room: Lecture Hall G Chair: Gerald Küther (Hannover, Germany), Ireneusz M. Kowalski (Olsztyn, Poland) 9:00 – 9:10 Implementation of “standards of rehabilitative interventions” for people with chronic low back pain: Could variation in rehabilitative practice 42 Program | Scientific Program among clinics be reduced? (Daniel Nowik, Marlen Zeisberger, Thorsten Meyer, Germany) 9:10 – 9:20 Catastrophizing mediates the effect of depression on pain intensity (Juliane Briest, Matthias Bethge, Germany) 9:20 – 9:30 Development and evaluation of a physical performance screening for improved assignment to exercise therapy during rheumatologic-orthopedic rehabilitation (André Golla, Kerstin Mattukat, Inge Ehlebracht-König, Karin Kluge, Klaus Pfeifer, Wilfried Mau, Germany) 9:30 – 9:40 Association between job strain and the occurrence of work-related musculoskeletal disorders among computer professionals in India (Mohamed Sherif Sirajudeen, Padmakumar Somasekharan Pillai, Mukhtarahmed Bendigeri, Mohan Chandran, Reshma Kaup, India) 9:40 – 9:50 Assessment of influence of body position on kyphosis and lordosis in female patients with diagnosed idiopathic laevo-scoliosis (Ireneusz M. Kowalski, Halina Protasiewicz-Fałdowska, Katarzyna Zaborowska-Sapeta, Piotr Siwik, Aneta Dąbrowska, Marek Kluszczyński, Juozas Raistenskis, Poland) 9:50 – 10:00 A cross-sectional study on functioning in patients with amyoplasia - the most common form of arthrogryposis (Unni Steen, Lena Lande Wekre, Nina Vøllestad, Norway) 10:00 – 10:10 Vibration training raises maximal muscle velocity and power – a controlled and randomized trial (Aaron Seiler, Paula Baran, Kristin Schleich, Linus 43 Program | Scientific Program Engel, Manfred Hartard, Peter Spitzenpfeil, Germany) 10:10 – 10:20 An appropriate way of organizing services for rare disorders (Lena Lande Wekre, Lena Haugen, Kjersti Vardeberg, Norway) 10:20 – 10:30 Discussion 10:30 – 11:00 Coffee break and poster viewing Session Title: Track 2: Multiple Trauma – Challenges for Rehabilitation Medicine (“from acute Rehabilitation to long-term care”) (Part 3) Time: 11:00 – 12:30 Room: Lecture Hall F Chair: Bengt Sjölund (Odense, Denmark), Susanne R. Schwarzkopf (Nuremberg, Germany) 11:00 – 11:20 Psychological aspects in rehabilitation of patients with multiple trauma – posttraumatic syndrome (Helene Soberg, Oslo, Norway) 11:20 – 11:40 Rehabilitation of torture victims – aspects of mental trauma (Bengt Sjölund, Odense, Denmark) 11:40 – 12:00 Long-term outcomes of rehabilitation of multiple trauma patients – a review of decisive predictors (Aki Pietsch, Hamburg, Germany) 12:00 – 12:20 Management of long-term complications and CRPS (Anselm Reiners, Munich, Germany) 44 Program | Scientific Program Session Title: Special Issue Session 3: Management of Fatigue and Depression in Physical and Rehabilitation Medicine Time: 11:00 – 12:30 Room: Lecture Hall M Chair: Varje-Riin Tuulik-Leissi (Tallinn, Estonia), Veronika Fialka-Moser (Vienna, Austria) 11:00 – 11:20 Evidence of psychological interventions in management of fatigue and depression (Gunilla Östlund, Stockholm, Sweden) 11:20 – 11:40 Evidence of exercise in management of depression (Boya Nugraha, Hannover, Germany) 11:40 – 12:00 Evidence of pharmacological therapies in management of fatigue and depression (Kai Kahl, Hannover, Germany) 12:00 – 12:20 Comprehensive rehabilitation and patients goals in management of fatigue (Veronika Fialka-Moser, Vienna, Austria) 12:20-12:30 Discussion Session Title: Free Communications 5: Vocational rehabilitation, and culturally adjusted norm values Time: 11:00 – 12:30 Room: Lecture Hall N Chair: Matthias Bethge (Hannover, Germany), Aivars Vetra (Riga, Latvia) 45 Program | Scientific Program 11:00 – 11:10 Rehabilitation aftercare: findings of a survey in outpatient rehabilitation centres and implementation of a work-related aftercare strategy (Juliane Briest, Sebastian Bieniek, Bethge Matthias, Germany) 11:10 – 11:20 The relevance of multiprofessional teamwork in work-related medical rehabilitation (Betje Schwarz, Matthias Bethge, Stefan Löffler, Heiner Vogel, Silke Neuderth, Monika Schwarze, Germany) 11:20 – 11:30 Implementation of the German guideline for workrelated medical rehabilitation: a feasibility study (Matthias Bethge, Stefan Löffler, Betje Schwarz, Heiner Vogel, Monika Schwarze, Silke Neuderth, Germany) 11:30 – 11:40 Predictive Validity of a Screening Instrument for the Identification of Extensive Work-related Problems in Patients with Chronic Diseases (SIMBO-C) (Marco Streibelt, Germany) 11:40 – 11:50 The Work Ability Index predicts application for disability pension in chronic back pain patients after work-related medical rehabilitation (Matthias Bethge, Christoph Gutenbrunner, Silke Neuderth, Germany) 11:50 – 12:00 Organisational justice, health related quality of life and work ability: cross-sectional findings from the Second German Sociomedical Panel of Employees (Katja Spanier, Friedrich M. Radoschewski, Christoph Gutenbrunner, Matthias Bethge, Germany) 46 Program | Scientific Program 12:00 – 12:10 Is there a need to develop cultural adjusted norm values? (Marie M. Berg, Anne Stine Dolva, Jo Kleiven, Lena Krumlinde-Sundholm, Norway) 12:10 – 12:20 Discussion 12:30 – 13:00 BNF-PRM Perspectives Session Session Title: Reflections and outlook: The Baltic and North Sea Forum on PRM Time: 12:30 – 13:00 Room: Lecture Hall F Chair: Kristina Schüldt Ekholm (Stockholm, Sweden), Jan Ekholm (Stockholm, Sweden) 12:30 – 12:40 The Baltic North Sea Conference on PRM (BNCPRM) – achievements and perspectives (Kristian Borg, Stockholm, Sweden) 12:40 – 12:50 The Baltic and North Sea Forum (BNF-PRM) – from an idea to reality (Christoph Gutenbrunner, Hannover, Germany) 12:50 – 13:00 The future of BNF-PRM and announcement of the 4th BNCPRM in Riga 2015 (Aivars Vetra, Riga, Latvia) 47 Program | Satellite and Lunch Symposia 48 Program | Satellite and Lunch Symposia Wednesday, September 25th, 2013 Satellite Symposium 1: New insights in molecular effects of Physical medicine in Rheumatic Diseases Organised by: German Society of Rheumatology Time: 11:00 – 12:30 Room: Lecture Hall H Chairs: Anett Reißhauer (Berlin, Germany), Uwe Lange (Giessen, Germany) 11:00 – 11:25 Ankylosing Spondylitis (Uwe Lange, Giessen-Bad Nauheim, Germany) 11:25 – 11:50 Osteoarthritis and inflammatory rheumatic diseases (Jan-Eric Goronzy, Frankfurt/Main, Germany) 11:50 – 12:15 Systemic sclerosis (Ingo H. Tarner, Bad Nauheim, Germany) 12:15 – 12:30 Discussion 49 Program | Satellite and Lunch Symposia Thursday, September 25th, 2013 Title: Lunch symposium: The European Bodies of Physical and Rehabilitation Medicine Time: 12:30 – 14:00 Room: Lecture Hall H Chairs: Xanthi Michail (Athens, Greece), Guy Vanderstraeten (Ghent, Belgium) 12:30 – 12:50 The European Society of Physical and Rehabilitation Medicine (Xanthi Michail, Athens, Greece) 12:50 – 13:10 The Physical and Rehabilitation Medicine Section and Board of the European Union of Medical Specialists (Alvydas Juovevicius, Vilnius, Lithuania) 13:10 – 13:20 The European Academy of Rehabilitation Medicine (Guy Vanderstraeten, Ghent, Belgium) 50 Program | Satellite and Lunch Symposia Friday, September 27th, 2013 Satellite Symposium 2: Spasticity Treatment in Europe: What we can learn from our neighbours Sponsored by: Allergan Time: 14:00 – 15:30 Room: Lecture Hall H Chair: Heidrun Pickenbrock (Hannover, Germany), Markus Ebke (Nümbrecht, Germany) 14:00 – 14:05 Introduction (Heidrun Pickenbrock, Hannover, Germany, Markus Ebke, Nümbrecht, Germany) 14:05 – 14:20 Spasticity as a movement Dressler, Hannover, Germany) 14:20 – 14:35 Physiotherapy of Spasticity in Europe (Heidrun Pickenbrock, Hannover, Germany) 14:35 – 14:55 Can there be a European concept for spasticity? The Eastern perspective (Svetlana Khatvova, Moscow, Russia) 15:55 – 15:15 Can there be a European concept for spasticity? The Western perspective (Anthony Ward, Stoke-onTrent, Great Britain) 15:15 – 15:25 Treatment of spasticity in real life-what is behind the guidelines? (Markus Ebke, Nümbrecht, Germany) 15:25 – 15:30 Discussion 51 disorder (Dirk Program | Fortbildungskongress Plenarsitzung & Workshops (in German) 52 Program | Fortbildungskongress | Plenarsitzung (in German) Freitag, 27. September 2013 Sitzung: Physikalische und Rehabilitative Medizin bei Polytrauma / Therapie und Rehabilitation bei chronischen muskuloskelettalen Schmerzen Zeit: 14:00 – 15:30 Ort: Hörsaal F Vorsitz: Susanne R. Schwarzkopf (Nürnberg, Deutschland), Tatjana Paternostro-Sluga (Wien, Österreich) 14:00 – 14:05 Einführung der DGPMR/ÖGPMR Sitzungen (Susanne R. Schwarzkopf, Nürnberg, Deutschland, Tatjana Paternostro-Sluga, Wien, Österreich) 14:05 – 14:30 Schmerzen verstehen – Schmerzen behandeln (Herman Locher, Tettnag, Deutschland) 14:30 – 14:55 Versorgungskette und Phasenmodelle in der Rehabilitation nach Polytrauma (Jean-Jacques Glaesener, Hamburg, Deutschland) 14:55 – 15:20 TechNeuroRehabilitation (TNR): eine neues Konzept in der prothetischen Rehabilitation (Malvina Herceg, Wien, Österreich) 15:20 – 15:30 Diskussion 15:30 – 16:00 Kaffepause 53 Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German) Freitag, 27. September 2013 Workshop 1: Medikamentöse Schmerztherapie des muskuloskelettalen Systems (akut und chronisch) Zeit: 9:00 – 10:30 Ort: Wird noch bekannt gegeben Leitung: Matthias Karst (Hannover, Deutschland) Inhalte: Die genaue Diagnostik von Schmerzen ist die entscheidende Voraussetzung für erfolgreiche Therapieansätze. Dies gilt auch für die symptomatische Pharmakoanalgesie. Entsprechend ist es bedeutsam, zwischen nozizeptiven, neuropathischen und inflammatorischen Schmerzsyndromen zu unterscheiden. Schmerzen des muskuloskelettalen Systems sind überwiegend durch einen nozizeptivinflammatorischen Charakter gekennzeichnet. Folgerichtig gelangen bei geringer bis mäßiger Schmerzausprägung primär Nicht-OpioidAnalgetika zum Einsatz. Hierzu zählen Paracetamol (PCM), Metamizol und Nichtsteroidale Antirheumatika (NSAR). PCM und Metamizol werden vor allem dann eingesetzt, wenn renale, gastrointestinale oder kardiovaskuläre Risikofaktoren den Einsatz von NSAR einschränken. PCM zeichnet sich innerhalb der maximalen Tagesdosis von 3 g durch ein sicheres und nebenwirkungsarmes Profil aus. Obwohl das Risiko für die Entwicklung einer Metamizol induzierten Agranulozytose populationsbedingt in Mitteleuropa äußerst gering ist, wird empfohlen, Metamizol nur bei starken bis sehr starken Schmerzen zu verwenden. Ihre antiinflammatorischen Eigenschaften machen NSAR besonders geeignet, wenn Reizzustände vorliegen. Die Auswahl erfolgt individuell nach Verträglichkeit und Wirksamkeit. Bei starken akuten Schmerzzuständen sind Opioide hoch wirksam. Auf- 54 Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German) grund des Risikos für Toleranzentwicklung werden Opioide bei chronischen Schmerzen zurückhaltend eingesetzt. Neoplasien oder ein entzündlicher Hintergrund stellen hierzu eine Ausnahme dar. Alternativ oder ergänzend zu Opioiden kann Flupirtin eingesetzt werden, dem auch muskelentspannende Eigenschaften zugesprochen werden. Fallberichte über wahrscheinlich immunologisch vermittelte Lebertoxizität erfordern regelmäßige Leberwertkontrollen unter Flupirtin. Sind neuropathische und/oder psychogene Faktoren Teil der Schmerzsituation, dann können auch Trizyklika oder balancierte Serotonin-Noradrenalin-Wiederaufnahmehemmer (SNRI) oder Gabapentinoide eingesetzt werden. Bei peripheren Nervenschäden können risikoarm auch topisches Lidocain 5% (Postherpetische Neuralgie) und Capsaicin 8% angewendet werden. Workshop 2: Psychologische Evaluierung von Schmerzpatienten Zeit: 11:00 – 12:30 Ort: Wird noch bekannt gegeben Leitung: Matthias Rose (Berlin, Deutschland) Inhalte: Werden noch bekannt gegeben 12:30 – 14:00 Mitgliederversammlung des Berufsverbandes der Rehabilitationsärzte Deutschlands (BVPRM) 55 Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German) Workshop 3: Therapie bei CRPS Zeit: 16:00 – 17:30 Ort: Wird noch bekannt gegeben Leitung: Anselm Reiners (München, Deutschland) Inhalte: Im Workshop werden die Diagnosekriterien für das CRPS anhand von Patientenbeispielen vorgestellt und diskutiert. Darstellung des praktischen Vorgehens bei der Aufnahme und Verlaufsuntersuchung (Schmerzfragebogen, QST, klinische Untersuchung, Dokumentation). Beispiele für differentialdiagnostisch wichtige Krankheitsbilder werden vorgestellt und gemeinsam diskutiert. Erstellen eines multimodalen Behandlungskonzeptes unter Einbeziehung der Indikationsstellung für eine differenzierte medikamentöse Therapie einschließlich interventioneller Therapien. Darstellung therapeutischer Optionen (physikalisch-therapeutische Maßnahmen, Ergotherapie, Physiotherapie u.a. unter Berücksichtigung des MIP (motor imagery program), der Spiegeltherapie sowie der pain exposure physical therapy). Gemeinsame Diskussion psychologischer Begleitdiagnosen, ihrer Differentialdiagnose und Möglichkeiten der Therapie. Workshop 4: Physikalische Differentialtherapie bei akutem und subakutem Lumbalsyndrom Zeit: 16:00 – 17:30 Ort: Wird noch bekannt gegeben Leitung: Ulrich Christian Smolenski (Jena, Deutschland) 56 Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German) Inhalte: Im Rahmen diagnostischer und therapeutischer Ansätze des Rückenschmerzes gibt es mehrere Leitlinien, die evidenzbasiert diagnostische und therapeutische Strategien empfehlen. Aus Sicht der physikalischen Medizin sind aufgrund fehlender Studien und nicht ausreichender Evidenz therapeutische Ansätze nicht aufgeführt, die jedoch anhand praktischer Erfahrungen wirksam sind. Der Workshop unternimmt den Versuch über eine symptomorientierte Klassifikation lumbaler Schmerzsyndrome, anhand der Symptomkette: Läsion – Schmerz – Symptom – Diagnostik – Therapie – Effekt den Ansatz für einen differentialindikativen Lösungsansatz zu diskutieren. Zielstellung ist dabei eine strukturbezogene und funktionsorientierte Therapie als multimodaler Ansatz sowie die Schaffung von „Ersatzfunktionen“. Differentialindikativ bewertet werden die Strukturen der Bewegungssegmente, der ligamentären und periostalen Strukturen, der muskulären und myofaszialen Strukturen, der Gelenkstrukturen und der neurologischen Strukturen. Konzeptorientierend und darauf basierend werden anamnestische Zugänge (Schmerzprovokation) klinische Zugänge über Palpation, Bewegung, neurologische Untersuchung und Funktionsanalytik als auch Bewertung der Aktivität/Partizipation des Patienten einbezogen. Es wird dabei auf ein Modell von Senn, dass die physikalische Differenzialdiagnostik strukturelle (radikuläre) als auch funktionelle (myofasziale Störungen, Irritationssyndrom, Überlastungssyndrom, Hypomobilität und Instabilität) unterteilt. Im Workshop sollen therapeutische Ansätze diskutiert werden, die aufgrund der Klinik in Korrelation zur Funktionalität ein therapeutisches und präventives Vorgehen ermöglichen. 57 Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German) Workshop 5: Sinnvolle Verordnung im Rahmen der Heilmittelrichtlinien Zeit: 16:00 – 17:30 Ort: Wird noch bekannt gegeben Leitung: Anette Carl (Berlin, Deutschland) Inhalte: Die Heilmittelverordnung ist ein Werkzeug des physikalischrehabilitativen Mediziners. Die Heilmittelrichtlinien regeln den Verordnungsrahmen, die Möglichkeiten und Grenzen das Mittel anzuwenden. Die Ärztin, der Arzt übernimmt damit auch die Verantwortung für den wirtschaftlichen Umgang mit der Recource Heilmittel. Was gilt als medizinisch sinnvoll? Welche Auswirkungen ergeben sich auf die Therapiefreiheit durch die neuen Heilmittelrichtlinien sowie die Einführung der bundeseinheitlichen Praxisbesonderheiten und der Regelungen zur Langzeitgenehmigung? Workshop 6: Tapingmöglichkeiten bei muskuloskelettalen Beschwerden der oberen Extremitäten Zeit: 16:00 – 17:30 Ort: Wird noch bekannt gegeben Leitung: Matthias Manke (Bochum, Deutschland), Falk Guddat (Bochum, Deutschland) Inhalte: In diesem Workshop werden Ihnen die Grundzüge des kinesiologischen Tapings (umgangssprachlich „Kinesiotaping“) sowie die des sich daraus entwickelten Akupunkturtapings vermittelt. Im Gegensatz zum konventionellen Taping mit starren Tapes erfolgt die Anwendung von elastischen Kinesiotapes – abhängig vom zu behan58 Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German) delnden Krankheitsbild auch zum Teil in Kombination mit Dauerakupunkturnadeln. Über die gezielte Anlage des speziellen Tapes können Muskeln tonisiert wie auch detonisiert werden, die Mikrozirkulation im Gewebe wird verbessert, das analgetische System wird aktiviert, und es wird ein stabilisierender Effekt auf die Gelenkfunktion erreicht. Gleichzeitig werden Nahpunkte der klassischen Akupunktur genutzt - entweder direkt durch die Anlage von Dauerakupunkturnadeln oder über alleinige Reizung durch die gezielte Anlage des kinesiologischen Tapes. Der Workshop gibt Aufschluss über die Grundlagen mit Materialkunde, die verschiedenen Wirkmechanismen und die Indikationen und Kontraindikationen. Anschließend erfolgt die praktische Anwendung, wobei in kleinen Gruppen am eigenen Körper die Behandlung typischer Beschwerdebilder und Erkrankungen im Bereich der oberen Extremitäten erlernt wird. Der Workshop bietet somit einen guten Einstieg in eine neue Therapieform ohne großes Nebenwirkungspotential, die sich in den letzten Jahren in der alltäglichen Praxis etabliert hat. 17:45 – 19:15 Mitgliederversammlung der Deutschen Gesellschaft für Physikalische Medizin und Rehabilitation (DGPMR) 19:30 Deutsch-Österreichischer Abend 59 Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German) Samstag, 28. September 2013 Workshop 7a: Zeit: Ort: Leitung: Infiltrationstechniken an der Schulter 9:00 – 10:30 Präpariersaal 1330 (Gebäude J2) Jean-Jacques Glaesener (Hamburg, Deutschland) Inhalte: Gezielte Infiltrationen der verschiedenen Strukturen des Schultergelenkes zeigen eine hohe therapeutische Wirksamkeit, unterlegt durch einen hohen Evidenzgrad in den entsprechenden Leitlinien. Voraussetzung ist einerseits das Festlegen auf eine eindeutige Diagnose bzw. Verdachtsdiagnose insbesondere bezüglich der betroffenen Struktur (Schultergelenkkapsel, subcromialer Raum bzw. Bursa subdeltoidea, spezifischer Sehnenansatz, Acromio-Clavicular-Gelenk), andererseits das zielsichere Erreichen der zu infiltrierenden Struktur mit der Punktionsnadel. Beide Voraussetzungen erfordern gefestigte Kenntnisse der Anatomie, insbesondere der Anatomie in vivo sowie das Beherrschen der zielführenden Untersuchungstechniken und das sichere Werten der Befunde. Der Workshop fokussiert auf genau diese Aspekte der Identifizierung der verschiedenen Strukturen beim funktionellen Untersuchen und beim Palpieren, des weiteren der Darstellung der Leitsymptome bei verschiedenen Affektionen in der Schulterregion und schließlich der gezielten Injektionswege für das Glenohumeralgelenk (von dorsal und ventral) die Bursa subacromialis das Acromioclaviculargelenk den Sehnenansatz des Musculus supraspinatus den Sehnenansatz des Musculus infraspinatus Dazu stehen anatomische Präparate zur Verfügung. 60 Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German) Workshop 8a: Infiltrationstechniken an der Wirbelsäule Zeit: 9:00 – 10:30 Ort: Präpariersaal 1430 (Gebäude J2) Leitung: Christian Sturm (Hannover, Deutschland) Inhalte: Im Rahmen des 90minütigen Kurses soll kurz eine theoretische Grundlage zu verschiedenen Infiltrationstechniken gelegt werden, deren Erkenntnisse dann ausgiebig praktisch ausgeführt werden können. Zunächst werden die allgemeinen Grundlagen zu Erkrankungen der Wirbelsäule kurz aufgefrischt. Mögliche apparative Hilfsmittel für Infiltrationen werden kurz angeschnitten. Vor allem werden aber die theoretischen Kenntnisse für die verschiedenen Infiltrationen dargestellt. Dazu wird die jeweilige Anatomie besprochen und die wichtigen Orientierungspunkte an der Wirbelsäule ausführlich dargelegt, um Infiltrationen auch ohne technische Hilfe mit relativ hoher Genauigkeit durchführen zu können. Es werden folgende Techniken gelehrt: Facetteninfiltrationen LWS, Periradikulär-Therapie LWS, epidurale-sakrale Injektionen und Infiltrationen am Iliosakral-Gelenk. Abschließend wird kurz die nötige Aufklärung für den jeweiligen Eingriff beispielhaft gezeigt. Nach dem theoretischen Teil werden alle gezeigten Techniken an Modellen und für diesen Zweck nach besonderem Verfahren fixierten Humanpräparaten ausführlich umgesetzt werden können. Hierbei ist jedem Teilnehmer unter Anleitung oder selbstständig die Möglichkeit gegeben, an verschiedenen Stationen jede Technik selbst zu erproben. 61 Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German) Workshop 9: Einlagen- und Schuhversorgung Zeit: 9:00 – 10:30 Ort: Wird noch bekannt gegeben Leitung: Sibylle Ziegert (Hamburg, Deutschland) Inhalte: Einlagenversorgung und orthopädische Schuhtechnik gehören neben der Prothetik und Orthetik zu den wichtigsten Hilfsmitteln bei Veränderungen der Körperstatik. Der Workshop wird unter dem Motto: „Indikationen spezifizieren – Ziele formulieren – Grenzen erkennen“ das Grundlagenwissen über die Versorgung mit Einlagen und orthopädisch zugerichteten oder gefertigten Schuhen vertiefen. Es werden strukturelle und funktionelle Probleme der Körperstatik, die durch Einlagen- und Schuhversorgung verbessert werden können, vorgestellt und orthopädietechnische Lösungsmöglichkeiten erarbeitet und in Verordnungen umgesetzt. Das Seminar dient insbesondere der Verbesserung der Kommunikation mit den Orthopädietechnikern und Schuhmachern, um das Prinzip der Versorgung bei strukturellen und funktionellen Störungen „so wenig wie möglich, so viel wie nötig“ ärztlich zu begründen. Dazu werden Hilfsmittel bei Erkrankungen der inneren Medizin (Diabetes mellitus), der Neurologie (Peronäusschäden), posttraumatische, degenerative und angeborene Erkrankungen des muskuloskelettalen Systems vorgestellt. Die Versorgung ist immer individuell an die Fußverletzungsfolge und funktionellen Störungen anzupassen, dabei gilt, je komplexer die Schädigung ist, umso aufwendiger wird auch die Versorgung. Eine schlüssige Argumentation kann hierbei die Versorgungsrealität für den einzelnen Patienten deutlich verbessern. 62 Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German) Workshop 10: Systematische Literaturrecherche und PRM Section & Board of UEMS Zeit: 9:00 – 10:30 Ort: Wird noch bekannt gegeben Leitung: Ulrich Christian Smolenski (Jena, Deutschland) Inhalte: Im Workshop wird das Vorgehen beim Aufbau einer systematischen Literaturrecherche besprochen. Inhaltlich geht es dabei um die Festlegung aussagekräftiger Schlagworte und deren Verknüpfung beim Aufbau einer Suchstrategie. Am Beispiel der Datenbank Medline und deren Zugangsoberfläche PubMed wird das Vorgehen veranschaulicht und auf Besonderheiten der Recherche eingegangen. Im zweiten Teil geht es um die Organisation der UEMS und deren PRM Section. Welche Möglichkeiten werden geboten und was für Zugangswege habe ich. 10:30 – 11:00 Kaffeepause Workshop 7b: Infiltrationstechniken an der Schulter Zeit: 11:00 – 12:30 Ort: Präpariersaal 1330 (Gebäude J2) Leitung: Jean-Jacques Glaesener (Hamburg, Deutschland) Inhalte: Siehe Workshop 7a 63 Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German) Workshop 8b: Infiltrationstechniken an der Wirbelsäule Zeit: 11:00 – 12:30 Ort: Präpariersaal 1430 (Gebäude J2) Leitung: Christian Sturm (Hannover, Deutschland) Inhalte: Siehe Workshop 8a Workshop 11: Möglichkeiten der Selbstreflexion beim Umgang mit chronischen Schmerzpatienten Zeit: 11:00 – 12:30 Ort: Wird noch bekannt gegeben Leitung: Matthias Rose (Berlin, Deutschland) Inhalte: Die Betreuung von chronischen Schmerzpatienten stellt in der Physikalischen Medizin und Rehabilitation eine besondere Herausforderung dar, da diese Patienten häufig über viele Jahre hinweg bereits eine große Zahl von Behandlungsversuchen hinter sich haben, die in vielen Fällen ohne den von den Patienten erhofften Erfolg blieben. Vor allem die Patienten mit Beschwerden ohne somatischen Befund leiden neben den Schmerzen zusätzlich oft unter Gefühlen der Verzweiflung oder Hoffnungslosigkeit und berichten häufig auch von Gefühlen der Ablehnung durch die Behandler in der Vergangenheit. Resultiert hieraus eine überzogene Erwartungshaltung an den neuen Behandlungsversuch, gestaltet sich die Behandlungsbeziehung besonders schwierig und ist geprägt von enttäuschten Hoffnungen auf Seiten von Patient wie Therapeut. In dem Workshop soll anhand einer Patientenvorstellung erarbeitet werden, welche Gegenübertragungsgefühle chronische Schmerzpati- 64 Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German) enten bei den Behandlern auslösen und wie mit den realen bzw. den vom Behandler angenommenen Erwartungen des Patienten umgegangen werden kann. Der Schwerpunkt des Workshop soll dabei sein, durch eine verbesserte Selbstreflektion die Behandlungsbeziehung so zu gestalten, dass für Patienten wie Behandler die Formulierung gemeinsamer realistischer Behandlungsziele möglich wird, damit Frustrationen auf beiden Seiten soweit möglich vermieden werden können. Workshop 12: Praxisorientierte Assessments: Indikation, Durchführung und Auswertung Zeit: 11:00 – 12:30 Ort: Wird noch bekannt gegeben Leitung: Steffen Derlien (Jena, Deutschland) Inhalte: In der Rehabilitationswissenschaftlichen Forschung stellen Parameter wie Lebensqualität, Krankheitsfolgen und –bewältigung eine der wichtigsten patientenorientierten Zielgrößen dar. Verschieden nationale wie internationale Selbstbeurteilungsinstrumente stehen der Forschung, zur Verfügung. Mit der Bedeutung der Arbeitsplatzorientierung der medizinischen Rehabilitation der GUV und der DRV steigt der Bedarf an orthopädischen, arbeits- und sozialmedizinischen Leistungsbeurteilungen. Diese müssen evaluiert in deren Testgütekriterien und praktikabel in deren Durchführung sein. Ein weiterer Aspekt des Fragebogeneinsatzes ist die Messung der Ergebnisqualität für rehabilitative Prozesse. Dies ist in Zeiten steigenden Kostendrucks ein nicht zu vernachlässigender Aspekt und nimmt im Workshop einen wichtigen Raum ein. Die grundlegende Unterscheidung von generischen und spezifischen Instrumenten wird er- 65 Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German) klärt und betrachtet. Aktuelle Studien bezüglich der Evaluation der einzelnen Instrumente werden vorgestellt und analysiert. In den Praxisanteil des Workshops werden die häufigsten, in der Praxis etablierten und wissenschaftlich anerkannten Fragebögen einbezogen. Die Durchführung wird erklärt und die Auswertung verständlich und umsetzbar dargestellt. Ziel des Workshops sollte sein, die Scheu vor dem Gebrauch in der täglichen Praxis zu verlieren. Die aktive Teilnahme soll für das Thema Ergebnisqualitätsmessung sensibilisieren und Möglichkeiten aufzeigen, diese Instrumente einzusetzen. Workshop 13: Fit for Work and Life Zeit: 11:00 – 12:30 Ort: Hörsaal H Leitung: Michael Born (Hannover, Deutschland), Christoph Egen (Hannover, Deutschland) Inhalte:„Fit for Work and Life“ ist Teil des umfassenden betrieblichen Gesundheitsmanagements der MHH und wird von der Klinik für Rehabilitationsmedizin, dem Institut für Sportmedizin und der Klinik für Psychiatrie, Sozialpsychiatrie und Psychotherapie gemeinsam mit der Personalentwicklung angeboten. Das Programm setzt sich aus bereits bewährten Einzelmaßnahmen der beteiligten Abteilungen zusammen und orientiert sich an der individuellen Situation und den individuellen Problemlagen der Teilnehmer/innen. Die Einzelmaßnahmen können präventiv, therapeutisch und/oder rehabilitativ erfolgen. Hierbei soll mittel- bis langfristig eine deutliche Gesundheitsförderung und eine Senkung von AU- und Krankheitstagen der Teilnehmer/innen erreicht werden. 66 Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German) Ziel des Workshops ist es, die Konzeption des Programms kennenzulernen und in der gemeinsamen Diskussion die Bedeutung des betrieblichen Gesundheitsmanagements beim Umgang mit den aktuellen Herausforderungen der Arbeitswelt zu eruieren. 12:30 – 13:00 Kongressabschluss 67 Program | Business Meetings / Geschäftssitzungen 68 Program | Business Meetings / Geschäftssitzungen Monday and Tuesday, September 23rd and 24th 2013 Organisation: European Academy of Rehabilitation Medicine Body: Board Meeting and General Assembly Time: All day Place: Leibnizhaus, Gästehaus der hannoverschen Hochschulen, Holzmarkt 4-6, 30167-Hannover Wednesday, September 25th, 2013 Organisation: Baltic & North Sea Forum on Physical and Rehabilitation Medicine Body: Board Meeting Time: 9:00 – 11:00 Place: MHH Lounge, Hannover Medical School Organisation: Journal of Rehabilitation Medicine Body: Editorial Board Meeting Journal of Rehabilitation Medicine Time: 11:00 – 13:00 Place: MHH Lounge, Hannover Medical School Organisation: Organisation Committee of the 9th World Congress on International Society of Physical and Rehabilitation Medicine 2015 Body: Local organizing committee 69 Program | Business Meetings / Geschäftssitzungen Time: 9:00 – 10:30 Place: To be announced on site Body: Time: Public Relation Committee 11:00 – 12:30 Place: To be announced on site Body: Time: Scientific Committee 11:00 – 12:30 Place: To be announced on site Organisation: Journal of Rehabilitation Medicine Body: Editorial Board Meeting Journal of Rehabilitation Medicine Time: 11:00 – 13:00 Place: Team Conference Room, Department of Rehabilitation Medicine, Hannover Medical School Organisation: Baltic & North Sea Forum on Physical and Rehabilitation Medicine Body: Membership Assembly Time: 11:00 – 12:15 Place: Lecture Hall N Body: Membership Assembly Time: 17:45 – 19:00 Place: Lecture Hall N 70 Program | Business Meetings / Geschäftssitzungen Thursday, September 26th, 2013 Verband: Berufsverband der Rehabilitationsärzte Deutschlands Sitzung: Vorstandssitzung Zeit: 15:00 – 19:00 Ort: MHH Lounge, Medizinische Hochschule Hannover Verband: Deutsche Gesellschaft für Physikalische Medizin und Rehabilitation Sitzung: Vorstandssitzung Zeit: 17:45 – 19:30 Ort: Team-Besprechungsraum, Klinik für Rehabilitationsmedizin, Medizinische Hochschule Hannover Friday, September 27th, 2013 Verband: Bundesarbeitsgemeinschaft (BAG) Sitzung: Mitgliederversammlung Zeit: 8:00 – 9:00 Ort: Team-Besprechungsraum, Klinik für Rehabilitationsmedizin, Medizinische Hochschule Hannover 71 Frührehabilitation Program | Business Meetings / Geschäftssitzungen Verband: Berufsverband der Rehabilitationsärzte Deutschlands Sitzung: Mitgliederversammlung Zeit: 12:30 – 14:00 Ort: Hörsaal M Verband: Deutsche Gesellschaft für Physikalische Medizin und Rehabilitation Sitzung: Junges Forum Zeit: Wird noch bekannt gegeben Ort: Wird noch bekannt gegeben Verband: Deutsche Gesellschaft für Physikalische Medizin und Rehabilitation Sitzung: Mitgliederversammlung Zeit: 17:45 – 19:00 Ort: Hörsaal M Saturday, September 28th, 2013 Verband: Berufsverband der Rehabilitationsärzte Deutschlands Sitzung: Round Table für Vertragsärzte: „Niederlassungssperre und Strukturpauschale – wohin geht die Entwicklung“ Zeit: 13:15 – 15:00 Ort: Wird noch bekannt gegeben 72 Program | Kongressabschluss (in German) 73 Program | Kongressabschluss (in German) Sitzung: Kongressabschluss Zeit: 12:30 – 13:00 Ort: Hörsaal F Vorsitz: Susanne R. Schwarzkopf (Nürnberg, Deutschland), Tatjana Paternostro-Sluga (Wien, Deutschland) 12:30 – 12:40 Quo vadis: Physikalische Medizin und Allgemeine Rehabilitation – die Österreichische Perspektive (Tatjana Paternostro-Sluga, Wien, Österreich) 12:40 – 12:50 Quo vadis: Physikalische und Rehabilitative Medizin– die Deutsche Perspektive (Susanne R. Schwarzkopf, Nürnberg, Deutschland) 12:50 – 13:00 Ausblick: DGPMR-Kongress im Jahr 2014 (Anett Reißhauer, Berlin, Deutschland) 74 Program | Social Events / Abendveranstaltungen 75 Program | Social Events / Abendveranstaltungen Get-together and attendance of the industrial exhibition/ Get-together und Besuch der Industrieausstellung Time/Zeit: 25 September 2013, at 8 pm / ab 20:00 Uhr Location/Ort: Exhibition Area in Lecture hall building of Hanover Medical School / Ausstellungsbereich vor den Hörsälen der Medizinischen Hochschule Hannover Fee/Kosten: free for all registered congress participants and exhibitors / freier Eintritt für alle angemeldeten Teilnehmer/innen und Aussteller Dresscode: casual International conference dinner Time/Zeit: 26 September 2013, at 8 pm / ab 20 Uhr Location/Ort: Courtyard Hotel, Maschsee Fee/Kosten: 50 € (registration necessary / Anmeldung erforderlich) Dresscode: casual The DGPMR and BNF-PRM would be happy to welcome you to the social evening directly at the Maschsee. Besides the greetings of the congress’ presidents it offers a sociable evening in late summer atmosphere and artistic highlights. Die DGPMR und BNF-PRM würden sich freuen, Sie zum Gesellschaftsabend direkt am Maschsee Hannover begrüßen zu dürfen. Es erwarten Sie neben Grußworten der Kongresspräsidenten ein geselliger Abend in Spätsommeratmosphäre und künstlerische Highlights. 76 Program | Social Events / Abendveranstaltungen German-Austrian Evening / Deutsch-Österreichischer Abend Time/Zeit: 27 September 2013, at 8 pm / ab 20 Uhr Location/Ort: Hannover Zoo Fee/Kosten: 35 € (registration necessary / Anmeldung erforderlich) Dresscode: casual On 27 September 2013 the DGPMR and ÖGPMR specifically invite to an exciting evening at the Hannover Zoo. In friendly atmosphere and country idyll, you will expect culinary delights of the host countries. Am 27. September 2013 laden speziell die DGPMR und ÖGPMR zu einem spannenden Abend im Erlebnis Zoo Hannover ein. In urgemütlicher Atmosphäre und Landidylle erwarten Sie hier kulinarische Höhepunkte der Gastgeberländer. ------------------------------------------------------------------------------------General Information / Allgemeine Informationen It is necessary to arrive single-handed to the evening event outside of the congress’ location (MHH). Zu den Abendveranstaltungen außerhalb des Kongressbereiches (MHH) ist eine eigene Anreise notwendig. 77 78 Sponsors and Exhibitors / Sponsoren und Aussteller 79 Sponsors and Exhibitors / Sponsoren und Aussteller Transparenz Die Mitgliedsunternehmen der "Freiwilligen Selbstkontrolle für die Arzneimittelindustrie (FSA) e. V." haben zur Schaffung von mehr Transparenz den FSA-Kodex enger gefasst. Zukünftig sind Kongressveranstalter verpflichtet potenzielle Teilnehmer/innen von Kongressen bereits im Vorfeld der Veranstaltung über Umfang und Bedingungen der Unterstützung der Arzneimittelindustrie zu informieren. Dieser Verpflichtung kommen wir nach und informieren Sie über die Höhe des Sponsorings der beteiligten Arzneimittelfirmen: Amgen GmbH in Kooperation mit Glaxo Smith Kline (GSK) Hanauer Str. 1, 80992 München 3.000 € für Werbemöglichkeit LMZ Soft AG Hinter dem Salzstadel 11, 87700 Memmingen 3.000 € für Werbemöglichkeit Schwa-medico GmbH Borngasse 9, 35630 Ehringshausen 3.960 € für Werbemöglichkeit zebris Medical GmbH Max-Eyth-Weg 43, 88316 Isny 1.980 € für Werbemöglichkeit Magrathea Informatik GmbH Goseriede 1-5, 30159 Hannover 2.640€ für Werbemöglichkeit Julius Zorn GmbH Juliusplatz 1, 86551 Aichach 1.365 € für Werbemöglichkeit Medtronic GmbH Earl-Bakken-Platz 1, 40670 Meerbusch 1.370€ für Werbemöglichkeit Medreflexx GmbH Hesseloherstr. 5, 80802 München 1.320 € für Werbemöglichkeit MSD Sharp & Dohme GmbH Lindenplatz 1, 85540 Haar 800 € für Werbemöglichkeit Otto Bock HealthCare Deutschland GmbH Max-Näder-Straße 15, 37115 Duderstadt 500 € für Werbemöglichkeit 80 General Information / Allgemeine Informationen 81 General Information / Allgemeine Informationen Congress Fees Category 1 (high income countries*) Category 2 (upper middle income countries*) All Wed - Fri congress / Thu - Sat Category 3 (lower middle and low income countries*) All Wed - Fri / congress Thu - Sat All congress Wed - Fri / Thu - Sat Full price | Vollzahler 500 € 400 € 400 € 320 € 250 € 200 € On-site | Vor Ort 600 € 480 € 400 € 320 € 250 € 200 € Therapists | Therapeuten** 250 € 200 € 200 € 160 € 160 € 128 € 375 € 300 € 300 € 240 € 240 € 192 € 375 € 300 € 300 € 240 € 240 € 192 € 375 € 300 € 375 € 300 € 375 € 300 € 0€ 0€ 0€ 0€ 0€ 0€ Trainees, Pensioners | Fachärzte in Weiterbildung, Rentner** Group registration | Gruppenanmeldung ( ≥10) BNF-PRM, DGPMR, ÖGPMR members | Mitglieder ** Undergraduate students | Studenten ohne Abschluss** * Please check your country category on the congress website ** Should provide valid identity Registration Registration can be made online: http://bncprm2013.vcongress.de 82 General Information / Allgemeine Informationen Insurance and liability The congress organizer will not accept liability for personal injury, loss of or damage to belongings of congress participants, either during or as a result of the congress. Please check the validity of your own insurance. Participants are recommended to arrange for their personal and health insurance. Language The official congress language is English. Workshops on FridaySaturday are in German. Special sessions are translated into Russian. People with disabilities The Hannover Medical School as the venue is fully accessible to congress participants with disabilities. Visa Participants from outside European Union are requested to check with German consulate or diplomatic mission in their own country. If you need invitation letter, please address to the congress organizer. CME-Points The conference is evaluated by the State Medical Chamber of Lower Saxony with 21 CME-points. Accommodation Convenient hotels are available near Hannover Medical School campus and at city centre. Special prices for congress participants will be available (see congress page). If you need any special arrangement or cheap group accommodations please contact the congress organizer. If you need any special assistance or support or any specific diet, please inform the congress organizer (eggers.fabian@mhhannover.de) 83 General Information / Allgemeine Informationen Transportation From the main station (Hauptbahnhof): Commuter train S6, S7 (direction to Celle): get on at the Hannover main station (Hauptbahnhof); get off at Karl-Wiechert-Allee and change upstairs to city tram line U 4 (direction to Roderbruch). Commuter train S3 (direction to Hildesheim): get on at the main station; get off at Karl-Wiechert-Allee and change up-stairs to city tram line U 4 (direction to Roderbruch). Travel time: about 10 min. By city tram (Üstra): Tram line U 4 runs from Garbsen via Kröpcke (not from the main station) in the direction to Roderbruch; the MHH has its own stop, Medizinische Hochschule. From the main station: either walk 400 m to the next stop, Kröpke, or take tram line U 1, U 2, or U 8 (Messe) located two levels below the main station. Get off at the second stop, Aegidientorplatz, and change on the same level to tram line U 4 on the other side of the platform. Travel time: about 15 min. Congress venue Main station City tram Google Maps - © 2013 Google 84 General Information / Allgemeine Informationen Hotels near Hannover Medical School 1.) Mercure Hannover Medical Park**** Feodor-Lynen-Str. 1 30625 Hannover Tel: + 49 511 / 95660 Fax: + 49 511 / 9566333 Mail: H1631@accor.com Price (single room incl. breakfast): from 95 €1 / per night 2.) GHotel hotel & living Hannover*** Lathusenstr. 15 30625 Hannover Tel: + 49 511 / 53 03-0 Fax: + 49 511 / 53 03-111 Mail: hannover@ghotel.de Price (single room incl. breakfast): from 52 €1 / per night 3.) Hotel ibis Hannover Medical Park** Feodor-Lynen-Strasse 1 30625 Hannover Tel: +49 511 / 95670 Fax: +49 511 / 9567140 Mail: H1632@accor.com Price (single room incl. breakfast): from 69 €1 / per night 4.) Hotel Tosca Dörriplatz 2 30625 Hannover Tel.: +49 511 / 5332246 Fax: +49 511 / 5332205 Mail: anfrage@hoteltosca-germany.de Price (single room incl. breakfast): from 80 € / per night _________________ 1 Please inform the reservation that you are a guest of the MHH. The price will be reduced accordingly. 85 General Information / Allgemeine Informationen Other Hotels in Hannover 1.) Cityhotel Thüringer Hof*** Osterstraße 37 30159 Hannover Tel: + 49 511 36 06-0 Fax: + 49 511 36 06-277 Mail: reservierung@thueringerhof.de Web: http://www.thueringerhof.de Price (single room incl. breakfast): from 65 € / per night 2.) City Hotel*** Limburgstrasse 3 30159 Hannover Tel: + 49 511 36070 Fax: + 49 511 3607177 Mail: info@cityhotelhannover.de Web: http://www.cityhotelhannover.de Price (single room incl. breakfast): from 60 € / per night 86