September 25-28, 2013 Hannover - Österreichische Gesellschaft für

Transcription

September 25-28, 2013 Hannover - Österreichische Gesellschaft für
¡ Patient Management Strategies &
Translational Research on PRM
¡ Fortbildungskongress: Physikalische und Rehabilitative Medizin in Klinik und Praxis
Preliminary Program
September 25-28, 2013
Hannover
3rd Baltic & North Sea Conference on
Physical and Rehabilitation Medicine
118th Congress of the German Society of
Physical Medicine and Rehabilitation
Annual Congress of the Austrian Society of
Physical Medicine and Rehabilitation
1
Preliminary Program
Hannover 2013
Baltic and North Sea Forum on Physical & Rehabilitation
Medicine (BNF-PRM)
German Society of Physical Medicine & Rehabilitation
(DPGMR)
Austrian Society of Physical Medicine & Rehabilitation
(ÖGPMR)
Motto: Patient Management Strategies & Translational
Research in PRM
Nutzung von Forschungsergebnissen für die Praxis &
patientenorientiertes Handeln in der Rehabilitation
Date: 25-28 September 2013
Venue: Hannover Medical School
Carl-Neuberg-Str. 1
30625 Hannover, Germany
Content
Greeting Address / Grußworte
04
Committees
07
Program at a Glance
10
Program |
13
Opening
13
Pre-Conference Workshops
16
Scientific Program
25
Satellite and Lunch Symposia
48
Fortbildungskongress | Plenarsitzung & Workshops
52
Business Meetings / Geschäftssitzungen
68
Kongressabschluss (in German)
73
Social Events / Abendveranstaltungen
75
Sponsors and Exhibitors / Sponsoren und Aussteller
79
General Information / Allgemeine Informationen
81
3
Greeting Address / Grußworte
4
Greeting Address / Grußworte
Dear Friends and Colleagues
The Baltic and North Sea Forum on Physical & Rehabilitation Medicine (BNF-PRM), the German Society of Physical Medicine & Rehabilitation (DGPMR) and the Austrian Society of Physical Medicine &
Rehabilitation (ÖGPMR) are currently preparing a joint congress,
which is going to take place in Hanover. On behalf of BNF-PRM,
DGPMR and ÖGPMR, we would like to invite you to participate in
this highly scientific innovative and informative event in the field of
PRM.
This congress will look ahead and highlight “Patient management
strategies & translational research in PRM” as the motto. Another
topic of recent clinical relevance is the rehabilitation after multiple
trauma. Practical issue related to PRM and therapeutic techniques
will be important focuses of workshops.
Our scientific committee has worked out an attractive program that
focuses on translational research in PRM and brings it to the daily
practice and patient management strategies. The congress will provide not only a high level of scientific program and workshops with
practical issues, but also an intense communication in friendly atmosphere. We look forward to your participation!
Hannover, July 2013
Prof. Dr. Christoph
Gutenbrunner
President of BNF-PRM
Dr. Susanne R.
Schwarzkopf
President of DGPMR
5
Prof. Dr. Tatjana
Paternostro-Sluga
President of ÖGPMR
Greeting Address / Grußworte
Liebe Freunde und Kollegen,
das Baltic and North Sea Forum on Physical and Rehabilitation Medicine (BNF-PRM), die Deutsche Gesellschaft für Physikalische Medizin
und Rehabilitation (DGPMR) und die Österreichische Gesellschaft für
Physikalische Medizin und Rehabilitation (ÖGPMR) organisieren
einen gemeinsamen Kongress in Hannover. Im Namen der BNF-PRM,
DGPMR und ÖGPMR möchten wir Sie herzlich einladen, an dieser
sehr wissenschaftlich orientierten, innovativen und informativen
Veranstaltung des Fachgebietes der PRM teilzunehmen.
Dieser prospektive Kongress steht unter dem Motto der „PatientenManagement-Strategien & der translationalen Forschung in der
PRM“. Ein weiterer Schwerpunkt mit aktueller klinischer Relevanz ist
die Rehabilitation nach multiplen Traumata. In Workshops mit praxisnahen Themen werden wichtige Schwerpunkte der PRM vorgestellt und Therapietechniken durchgeführt.
Unser wissenschaftlicher Beirat hat ein attraktives Programm für Sie
zusammengestellt, das auf die translationale Forschung der PRM
fokussiert sowie mit der täglichen Praxis und den Patienten Management-Strategien verknüpft ist. Der Kongress bietet nicht nur ein
hohes Maß an wissenschaftlichem Programm und praxisnahen Workshops, sondern auch Raum für intensive Diskussionen und einen
Informationsaustausch in freundlicher Atmosphäre. Wir freuen uns
auf Ihre Teilnahme!
Hannover, Juli 2013
Prof. Dr. Christoph
Gutenbrunner
President of BNF-PRM
Dr. Susanne R.
Schwarzkopf
President of DGPMR
6
Prof. Dr. Tatjana
Paternostro-Sluga
President of ÖGPMR
Committees
7
Committees
Scientific Committee:
•
Chair: Kristian Borg (SE)
•
Members: Aet Lukmann (EE), Aivars Vetra (LV), Alain Yelnick (FR), Alvydas Juocevičius (LT), Anett Reißhauer (DE),
Angela McNamara (IRL), Anne Chamberlain (GB), Anthony
Ward (GB), Bengt Sjölund (DK), Boya Nugraha (DE), Carl
Molander (SE), Carlotte Kiekens (BE), Christoph Gutenbrunner (DE), Daniel Wever (NL), Frans Nollet (NL), Gerald
Küther (DE), Gilles Rode (FR), Gunnar Grimby (SE), Guy
Vanderstraeten (BE), Henk Stam (NL), Ieva Eglė Jamontaité
(LT), Ireneusz Marek Kowalski (PL), Jan Ekholm (SE), Jan
Geertzen (NL), Jan Lexell (SE), Jaro Karppinen (FI), Johan
Stanghelle (NO), Jörgen Borg (SE), Jozef Opara (PL), JeanJacques Glaesener (DE), Katharina Stibrant Sunnerhagen
(SE), Kristina Schüldt Ekholm (SE), Michael Berliner (D), Michael Quittan (AT), Susanne R. Schwarzkopf (DE), Tatjana
Paternostro-Sluga (AT), Tiina Rekand (NO), Varje TuulikLeisi (EE), Veronika Fialka-Moser (AT), Wilfried Mau (DE)
Abstract Committee:
•
Chairs: Jan Ekholm, Kristina Schüldt Ekholm
•
Secretary: Boya Nugraha
•
Members: Roary O´Connor, Jan Lexell, Jaro Karppinen, Gerald Küther, Frans Nollet, Katharina Stibrandt Sunnerhagen,
Michael Quittan, Ulrich Smolenski, Wilfried Mau, Anita
Vetra
8
Committees
Congress Organisation:
•
Veranstaltungsmanagement der Medizinischen Hochschule
Hannover
•
Klinik für Rehabilitationsmedizin
•
Geschäftsstelle der DGPMR
Organizing Committee:
•
Chair: Christoph Gutenbrunner & Susanne R. Schwarzkopf
•
Members: Sebastian Belka, Helfried Böhme, Friedrich Danne, Christoph Egen, Fabian Eggers, Boya Nugraha, Alina
Szymanek, Christian Sturm
9
Program at a Glance
10
Program at a Glance
Time
09:0010:30
Wednesday, September 25, 2013
9:00 – 9:30: Introduction to
pre-conference workshops on
team working in Rehabilitation
Medicine
Coffee break
10:00-12:30:
Pre-conference Workshops:
Thursday, September 26, 2013
BNF-PRM:
Board meeting
Coffee break
Special Issue
Session 1:
Inclusion of
patients in
decision
making in
Rehabilitation
Medicine
Track 1:
Translational
research
(part 2)
Communication in Rehabilitation team (A)
Teamleadership (C)
Traumatic brain injury (D)
Free
communications
(1)
Coffee break
Monoprofessional thinking (B)
11:0012:30
Symposium
1: Research
methods in
PRM
Satellite
Symposium 1:
German
Society for
Rheumatology
Symposium
2a: Team
Cooperation
in Rehabilitation Medicine:
Methods and
evaluation
criteria
Track 1:
Translational
research
(part 3)
Multiple trauma (E)
Symposium
3: Management of
patients with
MRSAinfection in
Rehabilitation
EARMSession
Vocational Rehabilitation (F)
14:0015:30
Lunch
Lunch Meeting: European PRM bodies
Opening ceremony
historical lecture
Track 2: Multiple trauma – challenges for Rehabilitation
Medicine (part 1) (in English and Russian)
Coffee break
16:0017:30
Track 1: Translational research (part 1)
Olle Höök lecture
17:45
BNF-PRM: Membership assembly
20:00
Get together (exhibition area)
Coffee break
Track 2:
Multiple
Trauma –
challenges
for Rehabilitation
Medicine
(part 2) (in
English and
Russian)
Symposium
2b: Team
cooperation
in Rehabilitation Medicine:
Methods and
evaluation
criteria
Special
issue
session 2:
Sports
Medicine
and PRM
International conference dinner
11
Free
communications
(2)
Program at a Glance
Friday, September 27, 2013
Symposium
4: Gait
analysis –
research
and clinical
application
Symposium 5:
Transition of
Physical and
Rehabilitation
Medicine (in
English and
Russian)
Free
communications
(3 & 4)
Saturday, September 28, 2013
Workshop 1:
Medikamentöse Schmerztherapie des
muskuloskelettalen
Systems
Workshop 7a:
Infiltrationstechniken
an der
Schulter
Workshop 2:
Psychologische Evaluierung von
Schmerzpatienten
Workshop
7b:
Infiltrationste
chniken
an
der
Schul
ter
Workshop 8a:
Infiltrationstechniken
an der
Wirbelsäule
Coffee break
Track 2:
Multiple
trauma –
challenges
for Rehabilitation Medicine (part 3)
Special
Issue
Session 3:
Management of
fatigue and
depression
in PRM
Free
communications
(5)
12:30-13:00 BNF-PRM: Session
Satellite Symposium 2:
Spasticity treatment in Europe
Coffee break
BVPRM:
Mitgliederversammlung
Plenary Session (in German)
Coffee break
Workshop 3:
Therapie bei
CRPS
Workshop 4:
Physikalische Differentialtherapie bei
Lumbalsyndromen
Workshop 5:
Sinnvolle
Verordnung
im Rahmen
der Heilmittelrichtlinie
Workshop 9:
Einlagenund
Schuhversorgung
Workshop 10:
Systematische
Literaturrecherche
und PRM
Section &
Board of
UEMS
Workshop 6:
Tapingmöglichkeiten
der oberen
Extremitäten
DGPMR: Mitgliederversammlung
Deutsch-Österreichischer Gesellschaftsabend
12
Workshop 8b:
Infiltrationstechniken an
der
Wirbelsäule
Workshop 11:
Selbstreflexion
beim
Umgang
mit
chronischen
Schmerzpatienten
Workshop 12:
Praxisorientierte
Assessments
Kongressabschluss
Workshop 13:
Fit for
Work
and Life
Program |
Opening
13
Program | Opening
Wednesday, September 25, 2013
Session Title: Opening Ceremony
Time:
14:00 – 15:30
Room:
Lecture Hall F
Chair:
Christoph Gutenbrunner (Hannover, Germany),
Susanne R. Schwarzkopf (Nuremberg, Germany),
Tatjana Paternostro-Sluga (Vienna, Austria)
14:00 – 14:05
Musical Introduction
14:05 – 14:15
Welcome Addresses
Prof. Dr. Christoph Gutenbrunner, President of the
Baltic and North Sea Forum on Physical and Rehabilitation Medicine (Hannover, Germany)
Dr. Susanne R. Schwarzkopf, President of German
Society of Physical Medicine and Rehabilitation
(Nuremberg, Germany)
Prof. Dr. Tatjana Paternostro-Sluga, President of
the Austrian Society of Physical Medicine and Rehabilitation (Vienna, Austria)
14:15 – 14:55
Greeting Addresses
Prof. Marta Imamura, President of International Society of Physical and Rehabilitation Medicine (Sao
Paulo, Brazil)
Signing of the Mutual Recognition Agreement between the International Society of Physical and Rehabilitation Medicine (ISPRM) and the Baltic and
14
Program | Opening
North Sea Forum on Physical and Rehabilitation
Medicine (BNF-PRM)
Prof. Xanthi Michail, President of the European Society of Physical and Rehabilitation Medicine (Athens, Greece)
Prof. Guy Vanderstraeten, President of European
Academy of Rehabilitation Medicine (Ghent, Belgium)
Prof. Alvydas Juocevicius (on behalf of Prof. Nicholas Christodolou), President Elect of UEMS-PRM
Section and Board (Vilnius, Lithuania)
Prof. Bernd Kladny, President German Association
for Orthopedics and Orthopedic Surgery (DGOOC)
(Herzogenaurach, Germany)
Christopher Baum, President of Hannover Medical
School (Hannover, Germany)
14:55 – 15:25
Historical Lecture
15:25 – 15:30
Musical Performance
15:30 – 16:00
Coffee break and poster viewing
15
Program |
Pre-Conference
Workshops
16
Program | Pre-Conference Workshops
Wednesday, September 25th, 2013
Session:
Introduction to the workshops on team working
Time:
9:00 – 9:30
Room:
Lecture Hall N
Chair:
Carl Molander (Stockholm, Sweden), Jean-Jacques
Glaesener (Hamburg, Germany)
9:00 – 9:15
Introduction and definition of work plan (JeanJacques Glaesener, Hamburg, Germany)
9:15 – 9:30
Team models in Rehabilitation Medicine (Carl
Molander, Stockholm, Sweden)
Workshop A:
What are criteria of effective communication in
Rehabilitation Team?
Time:
10:00 – 12:30
Room:
Lecture Hall M
Chair:
Marie-Louise Schult (Stockholm, Sweden), Mirjam
Körner (Freiburg i.B., Germany)
Description: Refer to the team in which you work on a daily basis.
Discuss in your group:
1) your personal experience
2) your rating (1-6) of the importance in your team of the following
factors for effective team communication
a. Knowledge among the team members about the professional skills and roles of other professionals in the team. Do
17
Program | Pre-Conference Workshops
your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important).
b. An open atmosphere that allows important information and
constructive suggestions to come forward in team meetings,
regardless from which team member or professional it is
presented. Do your personal rating, from 1 (not important)
- 6 (very important).
c. The level of structure in team meetings, such as agendas,
rules for decision makings, time frames, protocols, formal
team leadership. Do your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important).
d. Theoretical knowledge of teamwork among the team members. Do your personal rating, from 1 (not important) - 6
(very important).
Give examples of other criteria which you think are important for
effective communication in rehabilitation teams.
Workshop B:
How to avoid “monoprofessional thinking and
interprofessional competition” in team work?
Time:
10:00 – 12:30
Room:
Lecture Hall N
Chair:
Stefanie Lurz (Hamburg, Germany), Monika Löfgren
(Stockholm, Sweden)
Description: Refer to the team in which you work on a daily basis.
Discuss in your group:
1) your personal experience
18
Program | Pre-Conference Workshops
2) your rating (1-6) of the importance in your team of the following
factors for avoiding monoprofessional thinking and interprofessional competition in teamwork.
a. Knowledge among the team members about the professional skills and roles of other professionals in the team. Do
your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important).
b. An open atmosphere that allows important information and
constructive suggestions to come forward in team meetings,
regardless from which team member or professional it is
presented. Do your personal rating, from 1 (not important)
- 6 (very important).
c. The level of structure in team meetings; in particular rules
for decision making, coordination of interventions, individual responsibilities for team members, policies for the setting of rehabilitation goals. Do your personal rating, from 1
(not important) - 6 (very important).
d. The role of a team leader to assure that decisions are made
only after multidisciplinary investigation when necessary. Do
your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important).
Give example of other criteria which you think are important for
effective to avoid “monoprofessional thinking and interprofessional
competition” in teamwork.
Workshop C:
Who could be the leader or moderator of Rehabilitation team in different settings?
Time:
10:00 – 12:30
Room:
Lecture Hall G
19
Program | Pre-Conference Workshops
Chair:
Daniel Kuhn (Halle, Germany), Svetlana Lenickiene
(Vilnius, Lithuania)
Description: Discuss the following settings: acute rehabilitation, postacute rehabilitation, in-patient rehabilitation, out-patient medical
rehabilitation, out-patient vocational rehabilitation.
a. How important is professional background?
b. How important is formal level of responsibility?
c.
How important is theoretical and practical knowledge of rehabilitation principles?
d. How important is personal qualities, such as sense of structure
and leadership skills?
e. Are there other factors you think are important skills of a good
team leader?
Do your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important),
for each of the settings mentioned above, and other settings you may
find relevant.
Workshop D:
How to be successful in team working in acute
rehabilitation: Traumatic brain injury?
Time:
10:00 – 12:30
Room:
Lecture Hall H
Chair:
Catharina Nygren de Boussard (Stockholm, Sweden), Ieva Eglė Jamontaitė (Vilnius, Lithuania),
Kristin Lambrecht (Hamburg, Germany)
Description: Patients in acute rehabilitation after traumatic brain
injury are often still in a minimal conscious state (MCS) or in an unre20
Program | Pre-Conference Workshops
sponsive wakefulness syndrome and need a very close attention /
observation by all professions included in their rehabilitation.
Although every discipline has a high range of knowledge and skills,
there is a strong evidence for the fact, that multidisciplinary team
working yields significantly better survival data.
Refer to the team in which you work on a daily basis. Discuss in your
group:
1) your personal experience
2) your rating (1 – 6) of the importance in your team of the following factors for the effective multidisciplinary team work
a) How important is high specialization (professional skills) in
TBI-rehab?
b) How important is knowledge about the professional skills
and roles of other professionals in the team? Do your personal rating, from 1 (not important) – 6 (very important)
c)
How important are agreed aims concerning the rehabilitation of each individual?
d) How important is the level of structure in team meetings,
such as agendas, rules for decision makings, time frames,
protocols, formal team leadership? Do your personal rating,
from 1 (not important) – 6 (very important)
Give examples of other criteria, which you think could be important
to make a further step from multidisciplinarity to interdisciplinarity in
acute rehabilitation of Traumatic Brain injury
21
Program | Pre-Conference Workshops
Workshop E:
How to be successful in team working in post-acute
Rehabilitation: Multiple trauma?
Time:
10:00 – 12:30
Room:
Lecture Hall A
Chair:
Rolf Keppeler (Hamburg,
Večkienė (Vilnius, Lithuania)
Germany),
Nijolė
Description: The definition itself of multiple trauma leads to an interdisciplinary task for those involved in post-acute rehabilitation: range
of movement of the vulnered articulations, menacing contractures
and spasticity, mobility, cognition, strength and endurance.
Refer to the team in which you work on a daily basic. Discuss in your
group:
1) your personal experience
2) your rating (1 – 6) of the importance of the following criteria to
be successful in post-acute rehabilitation of patients after multiple trauma
a) How important is high specialization in musculoskelettal rehabilitation?
b) How important is knowledge about the professional skills
and roles of other professionals in the team?
c)
How important are agreed aims concerning the focus of rehabilitation of each individual with so many different structural and functional problems?
d) How important is the level of structure in team meetings,
such as agendas, rules for decision makings, time frames,
protocols, formal team leadership?
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Program | Pre-Conference Workshops
Give examples of other criteria, which you think could be important
to meet the need of highly skilled interdisciplinarity around the patient who has sustained a multiple trauma.
Workshop F:
How to be successful in team working in vocational
rehabilitation?
Time:
10:00 – 12:30
Room:
Lecture Hall B
Chair:
Gunilla Östlund (Stockholm, Sweden), Maria Tamulaitiene (Vilnius, Lithuania), Betje Schwarz (Hannover, Germany)
Description: Refer to the team in which you work on a daily basis.
Discuss in your group:
1) your personal experience
2) your rating (1-6) of the importance of the following criteria for
how to be successful in vocational rehabilitation team work.
a. Structural skills for team based evaluation of patient capacity at activity level according to ICF. Do your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important).
b. Structural skills for team based evaluation of professional
demands associated with different vocational professionals.
Do your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very
important).
c. Skills for team based evaluation of other factors at a patient’s workplace, such as leadership organization, resources for support, tolerance among fellow workers. Do
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Program | Pre-Conference Workshops
your personal rating, from 1 (not important) - 6 (very important).
d. Skills for team based goal setting, continuous team based
evaluation of return to work success, readiness for adjustment of strategies.
Give examples of other skills which you think are important successful vocational rehabilitation team work. Do your personal rating,
from 1 (not important) - 6 (very important).
24
Program |
Scientific Program
25
Program | Scientific Program
Wednesday, September 25th, 2013
Session Title: Track 1: Translational research in Rehabilitation
Medicine (“from mice to man”) (Part 1)
Time:
16:00 – 17:30
Room:
Lecture Hall F
Chair:
Jan Ekholm (Stockholm, Sweden), Christoph
Gutenbrunner (Hannover, Germany)
16:00 – 16:05
Introduction to the Olle Höök Lecture (Jan Ekholm,
Stockholm, Sweden)
16:05 – 16:30
Olle Höök Lecture: How to link basic research with
clinical practice: Physical function and training in
rehabilitation medicine (Gunnar Grimby, Göteborg,
Sweden)
16:30 – 17:00
Update in neuroplasticity and rehabilitation – impact of the genotype (Kristian Borg, Stockholm,
Sweden)
17:00 – 17:30
Rehabilitation in chronic musculoskeletal pain –
lessons learned from basic research (Marta Imamura, Sao Paulo, Brazil)
17:45– 19:00
BNF-PRM Membership Assembly
19:00
Get together
26
Program | Scientific Program
Thursday, September 26th, 2013
Session Title: Track 1: Translational research in Rehabilitation
Medicine (“from mice to man”) (Part 2) (Journal of
Rehabilitation Medicine Session)
Time:
9:00 – 10:30
Room:
Lecture Hall F
Chair:
Gunilla Brodda Jansen (Stockholm, Sweden), Tatjana Paternostro-Sluga (Vienna, Austria)
9:00 – 9:05
Introduction: Taking basic mechanisms into pain
rehabilitation (Gunilla Brodda Jansen, Stockholm,
Sweden)
9:05 – 9:25
Genetic and molecular aspects of widespread pain
(Eva Kosek, Stockholm, Sweden)
9:25 – 9:45
Psychological risk factors and mechanisms of pain
(Monika Hasenbring, Bochum, Germany)
9:45 – 10:00
From basic mechanism to functional assessment
(Christoph Gutenbrunner, Hannover, Germany)
10:00 – 10:30
Interactive discussion (Moderators: Carl Molander
& Gunilla Brodda Jansen, Stockholm, Sweden)
10:30 – 11:00
Coffee break and poster viewing
27
Program | Scientific Program
Session Title: Special Issue Session 1: Inclusion of the patients in
decision making in Rehabilitation Medicine
Time:
9:00 – 10:30
Room:
Lecture Hall M
Chair:
Angela McNamara (Dublin, Ireland), Wilfried Mau
(Halle, Germany)
9:00 – 9:20
Adapted models for decision making in rehabilitation (from acute to long-term) (Anthony Ward,
Stoke on Trent, UK)
9:20 – 9:40
Theories of decision making in medicine (Mirjam
Körner, Freiburg i.B., Germany)
9:40 – 10:00
The patient and doctor in shared decision making:
is this a way forward? (Angela McNamara, Dublin,
Ireland)
10.00 – 10:20
Inclusion of Patients in Rehabilitation Research
(Rolf Buschmann-Steinhage, Berlin, Germany)
10:20 – 10:30
Discussion
10:30 – 11:00
Coffee break and poster viewing
Session Title: Symposium 1: Research Methods in Physical and
Rehabilitation Medicine: Qualitative research in Rehabilitation: why, when and what for?
Time:
9:00 – 10:30
Room:
Lecture Hall N
28
Program | Scientific Program
Chair:
Thorsten Meyer (Hannover, Germany), Monika
Löfgren (Stockholm, Sweden)
9:00 – 9:20
Introduction to qualitative research in rehabilitation
(Monika Löfgren, Stockholm, Sweden)
9:20 – 9:40
Application of qualitative methods in rehabilitation:
Goal-setting in rehabilitation (Diane Playford, London, UK)
9:40 – 9:55
A qualitative research study on decision-making
processes in disability assessment procedures (Susanne Bartel, Berlin, Germany)
9.55 – 10:10
Interdisciplinary cooperation in medical inpatient
rehabilitation: a qualitative analysis (Vera Kleineke,
Hannover, Germany)
10:10 – 10:30
Interactive discussion
10:30 – 11:00
Coffee break and poster viewing
Session Title: Free Communications 1: Gait analysis, prostheses,
and lymphoedema, and teamwork
Time:
9:00 – 10:30
Room:
Lecture Hall G
Chair:
Ulrich Christian Smolenski (Jena, Germany), Carlotte Kiekens (Leuven, Belgium)
9:00 – 9:10
Reliability of walking capacity measures assessed
with 2 different walking tests in former polio pa29
Program | Scientific Program
tients (Merel-Anne Brehm, Suzan Verduijn, Jurgen
Bonn, Frans Nollet, The Netherlands)
9:10 – 9:20
Reliability of 3-dimensional gait analysis in persons
with a traumatic brain injury (Arve Opheim, Tone
Stokstad Wieder, Grethe Månum, Rolf MoeNilssen, Norway)
9:20 – 9:30
Reliability of three-dimensional gait analysis in
adults with spinal cord injury (Pia Wedege, Grethe
Maanum, Kathrin Steffen, Vegard Strøm, Arve
Opheim, Norway)
9:30 – 9:40
Gait performance indoors can predict walking ability outdoors in persons with late effects of polio
(Christina Brogårdh, Ulla-Britt Flansbjer, Christina
Espelund, Jan Lexell Sweden)
9:40 – 9:50
New implications for lower limb prosthesis and
rehabilitation technology: the rubber feed illusion
(Oliver Christ, Switzerland)
9:50 – 10:00
Psychological dimensions from an expert perspective: effect on survey design to enhance prosthesis
technology (Tim Schürmann, Oliver Christ, Germany
and Switzerland)
10:00 – 10:10
Acute inpatient treatment of lymphoedema with
intensive complex decongestive therapy (CDT) is
highly effective and sustainable in medium-term
follow-up (Moritz Ulrich, Max Liebl, Anett
Reißhauer, Germany)
10:10 – 10:20
Interdisciplinary team work: Team cooperation or a
fight for the place? (Nijolė Petronėlė Večkienė,
30
Program | Scientific Program
Aušra Budėjienė, Vilma Ražanauskaitė, Lithuania
and Finland)
10:20 – 10:30
Discussion
10:30 – 11:00
Coffee break and poster viewing
Session Title: Track 1: Translational research in Rehabilitation
Medicine (“from mice to man”) (Part 3)
Time:
11:00 – 12:30
Room:
Lecture Hall F
Chair:
Michael Quittan (Vienna, Austria), Guy Vanderstraeten (Ghent, Belgium)
11:00 – 11:20
Bone and ligament adaptation and consequences
for clinical rehabilitation programs (Michael
Jagodzinski, Hannover, Germany)
11:20 – 11:40
Adaptation of the cartilage and consequences for
clinical rehabilitation programs (Sehim Kutlay, Ankara, Turkey)
11:40 – 12:00
Mechanisms of sarcopenia and consequences for
clinical rehabilitation programs (Michael Quittan,
Vienna, Austria)
12:00 – 12:20
Mediators related to mood and consequences for
treatments (Kai Kahl, Hannover, Germany)
12:20 – 12:30
Discussion
12:30 – 14:00
Lunch Symposium 1
31
Program | Scientific Program
Session Title: Symposium 2a: Team cooperation in Rehabilitation
Medicine (Part A)
Time:
11:00 – 12:30
Room:
Lecture Hall M
Chair:
Jean-Jacques Glaesener (Hamburg, Germany), Carl
Molander (Stockholm, Sweden)
11:00 – 11:15
Results from Workshop A: What are criteria of
effective communication in Rehabilitation Teams
(Marie-Louise Schult, Stockholm, Sweden)
11:15 – 11:30
Results from Workshop B: How to avoid “monoprofessional thinking and interprofessional competition” in team work (Stefanie Lurz, Hamburg, Germany)
11:30 – 11:45
Results from Workshop C: Who could be the leader
or moderator of Rehabilitation team in different
settings? (Daniel Kuhn, Halle, Germany)
11:45 – 12:30
Round table and interactive discussion
12:30 – 14:00
Lunch Symposium 1
Session Title: Symposium 3: Management of Patients with
MRSA-infection in Rehabilitation
Time:
11:00 – 12:30
Room:
Lecture Hall N
Chair:
Iris F Chaberny (Hannover, Germany), Wilfried
Bautsch (Brunswick, Germany)
32
Program | Scientific Program
11:00 – 11:15
Introduction: Epidemiology and clinical significance
of MRSA infection (Iris Chaberny, Hannover, Germany)
11: 15 – 11:30 Prevalence and molecular epidemiology of MRSA in
rehabilitation units in Germany (Alexander Friedrich, Groningen, The Netherlands)
11:30 – 11:45
Hygiene guidelines for patients with MRSA in rehabilitation units in Germany (Renate Volbracht,
Oldenburg, Germany)
11:45 – 12:00
Prevalence and molecular epidemiology of MRSA in
nursing home residents in northern Germany
(Wilfried Bautsch, Braunschweig, Germany)
12:00 – 12:15
Healthcare-associated infections in long-term care
facilities. German results of the European prevalence study HALT (Claudia Ruscher, Berlin, Germany)
12:15 – 12:30
Interactive Discussion
12:30 – 14:00
Lunch Symposium 1
Session Title: European Academy of Rehabilitation Medicine
(EARM) Session
Time:
11:00 – 12:30
Room:
Lecture Hall G
Chair:
Bengt Sjölund (Odense, Denmark, Guy Vanderstraeten (Ghent, Belgium)
Program:
To be announced
33
Program | Scientific Program
12:30 – 14:00
Lunch Symposium 1
Session Title: Track 2: Multiple Trauma – Challenges for Rehabilitation Medicine (“from acute rehabilitation to longterm care”) (Part 1)
Time:
14:00 – 15:30
Room:
Lecture Hall F
Chair:
Bernd Kladny (Herzogenaurach, Germany), Bernhard Greitemann (Bad Rothenfelde, Germany)
14:00 – 14:20
Introduction and classification of multiple trauma
(Hermann-Josef Bail, Nuremberg, Germany)
14:20 – 14:40
The German Trauma Network – concept and results
(Christian Kühne, Marburg, Germany)
14:40 – 15:00
Acute rehabilitation in multiple trauma patients
(Jean-Jacques Glaesener, Hamburg, Germany)
15:00 – 15:20
Early rehabilitation of multi-trauma patients (Bea
Hemmen, Mastricht, The Netherlands)
15:20 – 15:30
Discussion
15:30 – 16:00
Coffee break and poster viewing
Simultaneous translation from English into Russian
34
Program | Scientific Program
Session Title: Track 2: Multiple Trauma – Challenges for Rehabilitation Medicine (“from acute rehabilitation to longterm care”) (Part 2)
Time:
16:00 – 17:30
Room:
Lecture Hall M
Chair:
Hermann-Josef Bail (Nuremberg, Germany), Kristian Borg (Stockholm, Sweden)
16:00 – 16:15
Rehabilitation after limb amputation (Bernhard
Greitemann, Bad Rothenfelde, Germany)
16:15 – 16:35
Requirements and concepts in post acute rehabilitation (Stefan Simmel, Murnau, Germany)
16:35 – 16:50
A retrospective review of patients’ rehabilitation
after poly-trauma – A two-phase model (Alvydas
Juocevicius, Vilnius, Lithuania)
16:50 – 17:10
Classification of services and assignment of patients in trauma rehabilitation (Carlotte Kiekens,
Leuven, Belgium)
17:10 – 17:30
Interactive discussion about concepts and gaps in
post-acute rehabilitation (chairpersons and speakers)
Simultaneous translation from English into Russian
35
Program | Scientific Program
Session Title: Symposium 2b: Team cooperation in Rehabilitation
Medicine (Part B)
Time:
16:00 – 17:30
Room:
Lecture Hall N
Chair:
Jean-Jacques Glaesener (Hamburg, Germany), Carl
Molander (Stockholm, Sweden)
16:00 – 16:15
Results from Workshop D: How to be successful in
team working in acute rehabilitation: Traumatic
brain injury? (Catharina Nygren de Boussard,
Stockholm, Sweden)
16:15 – 16:30
Results from Workshop E: How to be successful in
team working in post-acute rehabilitation: Multiple
trauma? (Rolf Keppeler, Hamburg, Germany)
16:30 – 16:45
Results from Workshop F: How to be successful in
team working in vocational rehabilitation? (Gunilla
Östlund, Stockholm, Sweden)
16:45 – 17:30
Round table and interactive discussion
Session Title: Special Issue Session 2: Sports Medicine and Physical and Rehabilitation Medicine
Time:
16:00 – 17:30
Room:
Lecture Hall G
Chair:
Uwe Tegtbur (Hannover, Germany), Anthony B
Ward (Stoke-on-Trent, United Kingdom)
36
Program | Scientific Program
16:00 – 16:30
Sports in persons with disabilities – what can we
learn in rehabilitation medicine? (Jan Lexell, Lund,
Sweden)
16:30 – 17:00
Skeletal muscle atrophy and the nervous system
(Reinhard Dengler, Hannover, Germany)
17:00 – 17:30
Reconditioning of skeletal muscle atrophy - effects
of endurance or resistance training and neuromuscular electrical stimulation (Uwe Tegtbur, Hannover, Germany)
Session Title: Free Communications 2: Spinal cord injury, and CP,
and Life satisfaction and Parkinson’s disease
Time:
16:00 – 17:30
Room:
Lecture Hall G
Chair:
Jan Lexell (Lund, Sweden), Anita Vetra (Riga,
Latvia)
16:00 – 16:10
Exploring family resilience: a qualitative approach.
(Anne-Krisitine Schanke, Norway)
16:10 – 16:20
The impact of traumatic spinal cord injury on health
related quality of life (Anda Nulle, Inese Sviklina,
Anita Vetra, Latvia)
16:20 – 16:30
Fall prevention after spinal cord injury - A Norwegian-Swedish research project (Kirsti Skavberg Roaldsen, Vivien Jørgensen, Emelie Butler Forslund,
Erika Franzen, Claes Hultling, Arve Opheim, Åke
Seiger, Johan K Stanghelle, Agneta Ståhle, Kerstin
Wahman, Norway and Sweden)
37
Program | Scientific Program
16:30 – 16:40
Making decision on the method of bladder drainage following spinal cord injury: Roles of patients,
doctors and family (Julia Patrick Engkasan, Chirk
Jenn Ng, Wah Yun Low, Malaysia)
16:40 – 16:50
Inter-relationship between gross motor function,
manual ability and communication function classification systems in pre–school children with cerebral
palsy (Dace Bertule, Anita Vetra, Latvia)
16:50 – 17:00
Cardiovascular responses during treadmill and cycle
exercise tests in persons with incomplete spinal
cord injury (Matthijs Ferdinand Wouda, Liselotte
Wejden, Eivind Lundgaard, Vegard Strøm, Norway)
17:00 – 17:10
Teleconsultation – specialist and municipal health
services; a collaborative work in the patient’s home
(Gunnbjørg Aune, Norway)
17:10 – 17:20
Life satisfaction and the relationship with sense of
coherence and perceived participation in life situations in people with Parkinson’s disease (Lina
Rosengren, Jan Lexell, Sweden)
17:20 – 17:30
Discussion
17:30 – 18:30
Mitgliederversammlung der Deutschen Gesellschaft
für Physikalische Medizin und Rehabilitation
19:30
International Conference dinner
38
Program | Scientific Program
Friday, September 27th, 2013
Session Title: Symposium 4: Gait analysis – research and clinical
practice
Time:
9:00 – 10:30
Room:
Lecture Hall M
Chair:
Christof Hurschler (Hannover, Germany), Anton
Wicker (Salzburg, Austria)
9:00 – 9:15
Evidence of gait analysis systems (Frans Nollet,
Amsterdam, The Netherlands)
9:15 – 9:30
The significance of gait analysis in patients with
endoprosthesis (Tilmann Calließ, Hannover, Germany)
9:30 – 9:45
The significance of gait analysis in patients with
exoprosthesis (Dieter Rosenbaum, Münster, Germany)
9:45 – 10:00
Gait analysis in Parkinson’s disease (Josef Ilmberger, Munich, Germany)
10:00 – 10:15
Physiotherapy intervention guided by gait analysis
in lower motorneuron disorder (Katharina Skough,
Stockholm, Sweden)
10:15 – 10:30
Discussion
10:30 – 11:00
Coffee break and poster viewing
39
Program | Scientific Program
Session Title: Symposium 5: “Rehabilitation across borders”:
Transition of Physical and Rehabilitation Medicine
(“from restorative treatment to comprehensive rehabilitation programs”)
Time:
9:00 – 10:30
Room:
Lecture Hall F
Chair:
Alvydas Juocevicius (Vilnius, Lithuania), Christoph
Gutenbrunner (Hannover, Germany),
9:00 – 9:20
Development of comprehensive rehabilitation in
Lithuania 1990-2012 – an example from the Baltic
states area about recent concepts of rehabilitation
medicine and the way to reach international standards (Alvydas Juovevicius, Vilnius, Lithuania)
9:20 – 9:35
Situation and perspectives of PRM in Russia
(Ekaterina Ivanova, Viktoria Badtieva, Russia)
9:35 – 9:50
Situation and perspectives of PRM in Ukraine (Marina Gulyayeva, Ukraine)
9:50 – 10:05
Situation and perspectives of PRM in Georgia (Nelly
Kakulia, Tbilisi, Georgia)
10:05 – 10:30
Interactive discussion
10:30 – 11:00
Coffee break and poster viewing
40
Program | Scientific Program
Session Title: Free Communications 3: Health Care System,
Stroke, Traumatic brain injury
Time:
9:00 – 10:30
Room:
Lecture Hall M
Chair:
Malvina Herceg (Vienna, Austria), Thorsten Meyer
(Hannover, Germany), Daniel Wever (Enschede,
The Netherlands)
9:00 – 9:10
What contributes to a successful rehabilitation? –
An interdisciplinary qualitative survey (Thorsten
Meyer, Marlen Zeisberger, Alesksandra BayatGraw, Iris Brandes, Maren Stamer, Germany)
9:10 – 9:20
Transformation of traditional functional independence tests results into ICF core sets results (Alvydas
Juocevičius, Lina Būtėnaitė, Dina Žigarienė, Eglė
Ieva Jamontaitė, Lina Būtėnaitė, Lithuania)
9:20 – 9:30
Applying the Comprehensive ICF Core Set for
Stroke survivors living in a city during hospital
based out-patient multidisciplinary rehabilitation
(Markku Paanalahti, Margit Alt-Murphy, Åsa
Lundgren-Nilsson, Katharina S. Sunnerhagen, Sweden)
9:30 – 9:40
What comes first, spasticity, reduced range of motion or pain in patients after stroke? (Arve Opheim,
Margit Alt Murphy, Anna Danielsson, Hanna C
Persson, Katharina S Sunnerhagen, Sweden)
41
Program | Scientific Program
9:40 – 9:50
Somatosensory abnormalities are common after
stroke but have only a small impact on post-stroke
shoulder pain (Ingrid Lindgren, Elisabeth Ekstrand,
Jan Lexell, Hans Westergren, Christina Brogårdh,
Sweden)
9:50 – 10:00
Sunnaas International Networks stroke study
(Birgitta Langhammer, Johan K Stanghelle, Susanne
Sällström, Norway)
10:00 – 10:10
Values of life as condition for coping with cognitive
impairment (Grace I. Romsland, Norway)
10:10 – 10:20
Caring for patients with Post Traumatic Amnesia
(PTA) following Traumatic Brain Injury (Anne-Stine
Bergquist Røberg, Norway)
10:20 – 10:30
Discussion
10:30 – 11:00
Coffee break and poster viewing
Session Title: Free Communications 4: Pain, Musculoskeletal
disorders, and Service for rare disorders
Time:
9:00 – 10:30
Room:
Lecture Hall G
Chair:
Gerald Küther (Hannover, Germany), Ireneusz M.
Kowalski (Olsztyn, Poland)
9:00 – 9:10
Implementation of “standards of rehabilitative
interventions” for people with chronic low back
pain: Could variation in rehabilitative practice
42
Program | Scientific Program
among clinics be reduced? (Daniel Nowik, Marlen
Zeisberger, Thorsten Meyer, Germany)
9:10 – 9:20
Catastrophizing mediates the effect of depression
on pain intensity (Juliane Briest, Matthias Bethge,
Germany)
9:20 – 9:30
Development and evaluation of a physical performance screening for improved assignment to exercise
therapy during rheumatologic-orthopedic rehabilitation (André Golla, Kerstin Mattukat, Inge Ehlebracht-König, Karin Kluge, Klaus Pfeifer, Wilfried
Mau, Germany)
9:30 – 9:40
Association between job strain and the occurrence
of work-related musculoskeletal disorders among
computer professionals in India (Mohamed Sherif
Sirajudeen, Padmakumar Somasekharan Pillai,
Mukhtarahmed Bendigeri, Mohan Chandran,
Reshma Kaup, India)
9:40 – 9:50
Assessment of influence of body position on kyphosis and lordosis in female patients with diagnosed
idiopathic laevo-scoliosis (Ireneusz M. Kowalski,
Halina
Protasiewicz-Fałdowska,
Katarzyna
Zaborowska-Sapeta, Piotr Siwik, Aneta Dąbrowska,
Marek Kluszczyński, Juozas Raistenskis, Poland)
9:50 – 10:00
A cross-sectional study on functioning in patients
with amyoplasia - the most common form of arthrogryposis (Unni Steen, Lena Lande Wekre, Nina
Vøllestad, Norway)
10:00 – 10:10
Vibration training raises maximal muscle velocity
and power – a controlled and randomized trial
(Aaron Seiler, Paula Baran, Kristin Schleich, Linus
43
Program | Scientific Program
Engel, Manfred Hartard, Peter Spitzenpfeil, Germany)
10:10 – 10:20
An appropriate way of organizing services for rare
disorders (Lena Lande Wekre, Lena Haugen, Kjersti
Vardeberg, Norway)
10:20 – 10:30
Discussion
10:30 – 11:00
Coffee break and poster viewing
Session Title: Track 2: Multiple Trauma – Challenges for Rehabilitation Medicine (“from acute Rehabilitation to
long-term care”) (Part 3)
Time:
11:00 – 12:30
Room:
Lecture Hall F
Chair:
Bengt Sjölund (Odense, Denmark), Susanne R.
Schwarzkopf (Nuremberg, Germany)
11:00 – 11:20
Psychological aspects in rehabilitation of patients
with multiple trauma – posttraumatic syndrome
(Helene Soberg, Oslo, Norway)
11:20 – 11:40
Rehabilitation of torture victims – aspects of mental
trauma (Bengt Sjölund, Odense, Denmark)
11:40 – 12:00
Long-term outcomes of rehabilitation of multiple
trauma patients – a review of decisive predictors
(Aki Pietsch, Hamburg, Germany)
12:00 – 12:20
Management of long-term complications and CRPS
(Anselm Reiners, Munich, Germany)
44
Program | Scientific Program
Session Title: Special Issue Session 3: Management of Fatigue
and Depression in Physical and Rehabilitation
Medicine
Time:
11:00 – 12:30
Room:
Lecture Hall M
Chair:
Varje-Riin Tuulik-Leissi (Tallinn, Estonia), Veronika
Fialka-Moser (Vienna, Austria)
11:00 – 11:20
Evidence of psychological interventions in management of fatigue and depression (Gunilla Östlund, Stockholm, Sweden)
11:20 – 11:40
Evidence of exercise in management of depression
(Boya Nugraha, Hannover, Germany)
11:40 – 12:00
Evidence of pharmacological therapies in management of fatigue and depression (Kai Kahl, Hannover, Germany)
12:00 – 12:20
Comprehensive rehabilitation and patients goals in
management of fatigue (Veronika Fialka-Moser, Vienna, Austria)
12:20-12:30
Discussion
Session Title: Free Communications 5: Vocational rehabilitation,
and culturally adjusted norm values
Time:
11:00 – 12:30
Room:
Lecture Hall N
Chair:
Matthias Bethge (Hannover, Germany), Aivars
Vetra (Riga, Latvia)
45
Program | Scientific Program
11:00 – 11:10
Rehabilitation aftercare: findings of a survey in
outpatient rehabilitation centres and implementation of a work-related aftercare strategy (Juliane
Briest, Sebastian Bieniek, Bethge Matthias, Germany)
11:10 – 11:20
The relevance of multiprofessional teamwork in
work-related medical rehabilitation (Betje Schwarz,
Matthias Bethge, Stefan Löffler, Heiner Vogel, Silke
Neuderth, Monika Schwarze, Germany)
11:20 – 11:30
Implementation of the German guideline for workrelated medical rehabilitation: a feasibility study
(Matthias Bethge, Stefan Löffler, Betje Schwarz,
Heiner Vogel, Monika Schwarze, Silke Neuderth,
Germany)
11:30 – 11:40
Predictive Validity of a Screening Instrument for the
Identification of Extensive Work-related Problems in
Patients with Chronic Diseases (SIMBO-C) (Marco
Streibelt, Germany)
11:40 – 11:50
The Work Ability Index predicts application for
disability pension in chronic back pain patients after work-related medical rehabilitation (Matthias
Bethge, Christoph Gutenbrunner, Silke Neuderth,
Germany)
11:50 – 12:00
Organisational justice, health related quality of life
and work ability: cross-sectional findings from the
Second German Sociomedical Panel of Employees
(Katja Spanier, Friedrich M. Radoschewski, Christoph Gutenbrunner, Matthias Bethge, Germany)
46
Program | Scientific Program
12:00 – 12:10
Is there a need to develop cultural adjusted norm
values? (Marie M. Berg, Anne Stine Dolva, Jo
Kleiven, Lena Krumlinde-Sundholm, Norway)
12:10 – 12:20
Discussion
12:30 – 13:00
BNF-PRM Perspectives Session
Session Title: Reflections and outlook: The Baltic and North Sea
Forum on PRM
Time:
12:30 – 13:00
Room:
Lecture Hall F
Chair:
Kristina Schüldt Ekholm (Stockholm, Sweden), Jan
Ekholm (Stockholm, Sweden)
12:30 – 12:40
The Baltic North Sea Conference on PRM
(BNCPRM) – achievements and perspectives (Kristian Borg, Stockholm, Sweden)
12:40 – 12:50
The Baltic and North Sea Forum (BNF-PRM) – from
an idea to reality (Christoph Gutenbrunner, Hannover, Germany)
12:50 – 13:00
The future of BNF-PRM and announcement of the
4th BNCPRM in Riga 2015 (Aivars Vetra, Riga, Latvia)
47
Program |
Satellite and Lunch
Symposia
48
Program | Satellite and Lunch Symposia
Wednesday, September 25th, 2013
Satellite Symposium 1:
New insights in molecular effects of Physical medicine in Rheumatic Diseases
Organised by:
German Society of Rheumatology
Time:
11:00 – 12:30
Room:
Lecture Hall H
Chairs:
Anett Reißhauer (Berlin, Germany), Uwe Lange
(Giessen, Germany)
11:00 – 11:25
Ankylosing Spondylitis (Uwe Lange, Giessen-Bad
Nauheim, Germany)
11:25 – 11:50
Osteoarthritis and inflammatory rheumatic diseases
(Jan-Eric Goronzy, Frankfurt/Main, Germany)
11:50 – 12:15
Systemic sclerosis (Ingo H. Tarner, Bad Nauheim,
Germany)
12:15 – 12:30
Discussion
49
Program | Satellite and Lunch Symposia
Thursday, September 25th, 2013
Title:
Lunch symposium: The European Bodies of Physical
and Rehabilitation Medicine
Time:
12:30 – 14:00
Room:
Lecture Hall H
Chairs:
Xanthi Michail (Athens, Greece), Guy Vanderstraeten (Ghent, Belgium)
12:30 – 12:50
The European Society of Physical and Rehabilitation
Medicine (Xanthi Michail, Athens, Greece)
12:50 – 13:10
The Physical and Rehabilitation Medicine Section
and Board of the European Union of Medical Specialists (Alvydas Juovevicius, Vilnius, Lithuania)
13:10 – 13:20
The European Academy of Rehabilitation Medicine
(Guy Vanderstraeten, Ghent, Belgium)
50
Program | Satellite and Lunch Symposia
Friday, September 27th, 2013
Satellite Symposium 2:
Spasticity Treatment in Europe: What we can learn
from our neighbours
Sponsored by:
Allergan
Time:
14:00 – 15:30
Room:
Lecture Hall H
Chair:
Heidrun Pickenbrock (Hannover, Germany), Markus
Ebke (Nümbrecht, Germany)
14:00 – 14:05
Introduction (Heidrun Pickenbrock, Hannover, Germany, Markus Ebke, Nümbrecht, Germany)
14:05 – 14:20
Spasticity as a movement
Dressler, Hannover, Germany)
14:20 – 14:35
Physiotherapy of Spasticity in Europe (Heidrun
Pickenbrock, Hannover, Germany)
14:35 – 14:55
Can there be a European concept for spasticity?
The Eastern perspective (Svetlana Khatvova, Moscow, Russia)
15:55 – 15:15
Can there be a European concept for spasticity?
The Western perspective (Anthony Ward, Stoke-onTrent, Great Britain)
15:15 – 15:25
Treatment of spasticity in real life-what is behind
the guidelines? (Markus Ebke, Nümbrecht, Germany)
15:25 – 15:30
Discussion
51
disorder
(Dirk
Program |
Fortbildungskongress
Plenarsitzung & Workshops (in German)
52
Program | Fortbildungskongress | Plenarsitzung (in German)
Freitag, 27. September 2013
Sitzung:
Physikalische und Rehabilitative Medizin bei Polytrauma / Therapie und Rehabilitation bei chronischen muskuloskelettalen Schmerzen
Zeit:
14:00 – 15:30
Ort:
Hörsaal F
Vorsitz:
Susanne R. Schwarzkopf (Nürnberg, Deutschland),
Tatjana Paternostro-Sluga (Wien, Österreich)
14:00 – 14:05
Einführung der DGPMR/ÖGPMR Sitzungen (Susanne R. Schwarzkopf, Nürnberg, Deutschland, Tatjana
Paternostro-Sluga, Wien, Österreich)
14:05 – 14:30
Schmerzen verstehen – Schmerzen behandeln
(Herman Locher, Tettnag, Deutschland)
14:30 – 14:55
Versorgungskette und Phasenmodelle in der Rehabilitation nach Polytrauma (Jean-Jacques Glaesener, Hamburg, Deutschland)
14:55 – 15:20
TechNeuroRehabilitation (TNR): eine neues Konzept
in der prothetischen Rehabilitation (Malvina Herceg, Wien, Österreich)
15:20 – 15:30
Diskussion
15:30 – 16:00
Kaffepause
53
Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German)
Freitag, 27. September 2013
Workshop 1:
Medikamentöse Schmerztherapie des muskuloskelettalen Systems (akut und chronisch)
Zeit:
9:00 – 10:30
Ort:
Wird noch bekannt gegeben
Leitung:
Matthias Karst (Hannover, Deutschland)
Inhalte: Die genaue Diagnostik von Schmerzen ist die entscheidende
Voraussetzung für erfolgreiche Therapieansätze. Dies gilt auch für die
symptomatische Pharmakoanalgesie. Entsprechend ist es bedeutsam,
zwischen nozizeptiven, neuropathischen und inflammatorischen
Schmerzsyndromen zu unterscheiden. Schmerzen des muskuloskelettalen Systems sind überwiegend durch einen nozizeptivinflammatorischen Charakter gekennzeichnet. Folgerichtig gelangen
bei geringer bis mäßiger Schmerzausprägung primär Nicht-OpioidAnalgetika zum Einsatz. Hierzu zählen Paracetamol (PCM), Metamizol und Nichtsteroidale Antirheumatika (NSAR). PCM und Metamizol
werden vor allem dann eingesetzt, wenn renale, gastrointestinale
oder kardiovaskuläre Risikofaktoren den Einsatz von NSAR einschränken. PCM zeichnet sich innerhalb der maximalen Tagesdosis
von 3 g durch ein sicheres und nebenwirkungsarmes Profil aus. Obwohl das Risiko für die Entwicklung einer Metamizol induzierten
Agranulozytose populationsbedingt in Mitteleuropa äußerst gering
ist, wird empfohlen, Metamizol nur bei starken bis sehr starken
Schmerzen zu verwenden. Ihre antiinflammatorischen Eigenschaften
machen NSAR besonders geeignet, wenn Reizzustände vorliegen. Die
Auswahl erfolgt individuell nach Verträglichkeit und Wirksamkeit. Bei
starken akuten Schmerzzuständen sind Opioide hoch wirksam. Auf-
54
Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German)
grund des Risikos für Toleranzentwicklung werden Opioide bei chronischen Schmerzen zurückhaltend eingesetzt. Neoplasien oder ein
entzündlicher Hintergrund stellen hierzu eine Ausnahme dar. Alternativ oder ergänzend zu Opioiden kann Flupirtin eingesetzt werden,
dem auch muskelentspannende Eigenschaften zugesprochen werden.
Fallberichte über wahrscheinlich immunologisch vermittelte Lebertoxizität erfordern regelmäßige Leberwertkontrollen unter Flupirtin.
Sind neuropathische und/oder psychogene Faktoren Teil der
Schmerzsituation, dann können auch Trizyklika oder balancierte
Serotonin-Noradrenalin-Wiederaufnahmehemmer (SNRI) oder Gabapentinoide eingesetzt werden. Bei peripheren Nervenschäden können
risikoarm auch topisches Lidocain 5% (Postherpetische Neuralgie)
und Capsaicin 8% angewendet werden.
Workshop 2:
Psychologische Evaluierung von Schmerzpatienten
Zeit:
11:00 – 12:30
Ort:
Wird noch bekannt gegeben
Leitung:
Matthias Rose (Berlin, Deutschland)
Inhalte:
Werden noch bekannt gegeben
12:30 – 14:00
Mitgliederversammlung des Berufsverbandes der
Rehabilitationsärzte Deutschlands (BVPRM)
55
Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German)
Workshop 3:
Therapie bei CRPS
Zeit:
16:00 – 17:30
Ort:
Wird noch bekannt gegeben
Leitung:
Anselm Reiners (München, Deutschland)
Inhalte: Im Workshop werden die Diagnosekriterien für das CRPS
anhand von Patientenbeispielen vorgestellt und diskutiert. Darstellung des praktischen Vorgehens bei der Aufnahme und Verlaufsuntersuchung (Schmerzfragebogen, QST, klinische Untersuchung, Dokumentation). Beispiele für differentialdiagnostisch wichtige Krankheitsbilder werden vorgestellt und gemeinsam diskutiert.
Erstellen eines multimodalen Behandlungskonzeptes unter Einbeziehung der Indikationsstellung für eine differenzierte medikamentöse
Therapie einschließlich interventioneller Therapien. Darstellung therapeutischer Optionen (physikalisch-therapeutische Maßnahmen,
Ergotherapie, Physiotherapie u.a. unter Berücksichtigung des MIP
(motor imagery program), der Spiegeltherapie sowie der pain exposure physical therapy). Gemeinsame Diskussion psychologischer Begleitdiagnosen, ihrer Differentialdiagnose und Möglichkeiten der
Therapie.
Workshop 4:
Physikalische Differentialtherapie bei akutem und
subakutem Lumbalsyndrom
Zeit:
16:00 – 17:30
Ort:
Wird noch bekannt gegeben
Leitung:
Ulrich Christian Smolenski (Jena, Deutschland)
56
Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German)
Inhalte: Im Rahmen diagnostischer und therapeutischer Ansätze des
Rückenschmerzes gibt es mehrere Leitlinien, die evidenzbasiert diagnostische und therapeutische Strategien empfehlen.
Aus Sicht der physikalischen Medizin sind aufgrund fehlender Studien
und nicht ausreichender Evidenz therapeutische Ansätze nicht aufgeführt, die jedoch anhand praktischer Erfahrungen wirksam sind.
Der Workshop unternimmt den Versuch über eine symptomorientierte
Klassifikation lumbaler Schmerzsyndrome, anhand der Symptomkette: Läsion – Schmerz – Symptom – Diagnostik – Therapie – Effekt
den Ansatz für einen differentialindikativen Lösungsansatz zu diskutieren.
Zielstellung ist dabei eine strukturbezogene und funktionsorientierte
Therapie als multimodaler Ansatz sowie die Schaffung von „Ersatzfunktionen“.
Differentialindikativ bewertet werden die Strukturen der Bewegungssegmente, der ligamentären und periostalen Strukturen, der muskulären und myofaszialen Strukturen, der Gelenkstrukturen und der
neurologischen Strukturen.
Konzeptorientierend und darauf basierend werden anamnestische
Zugänge (Schmerzprovokation) klinische Zugänge über Palpation,
Bewegung, neurologische Untersuchung und Funktionsanalytik als
auch Bewertung der Aktivität/Partizipation des Patienten einbezogen.
Es wird dabei auf ein Modell von Senn, dass die physikalische Differenzialdiagnostik strukturelle (radikuläre) als auch funktionelle (myofasziale Störungen, Irritationssyndrom, Überlastungssyndrom, Hypomobilität und Instabilität) unterteilt.
Im Workshop sollen therapeutische Ansätze diskutiert werden, die
aufgrund der Klinik in Korrelation zur Funktionalität ein therapeutisches und präventives Vorgehen ermöglichen.
57
Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German)
Workshop 5:
Sinnvolle Verordnung im Rahmen der Heilmittelrichtlinien
Zeit:
16:00 – 17:30
Ort:
Wird noch bekannt gegeben
Leitung:
Anette Carl (Berlin, Deutschland)
Inhalte: Die Heilmittelverordnung ist ein Werkzeug des physikalischrehabilitativen Mediziners. Die Heilmittelrichtlinien regeln den Verordnungsrahmen, die Möglichkeiten und Grenzen das Mittel anzuwenden. Die Ärztin, der Arzt übernimmt damit auch die Verantwortung für den wirtschaftlichen Umgang mit der Recource Heilmittel.
Was gilt als medizinisch sinnvoll? Welche Auswirkungen ergeben sich
auf die Therapiefreiheit durch die neuen Heilmittelrichtlinien sowie
die Einführung der bundeseinheitlichen Praxisbesonderheiten und der
Regelungen zur Langzeitgenehmigung?
Workshop 6:
Tapingmöglichkeiten bei muskuloskelettalen Beschwerden der oberen Extremitäten
Zeit:
16:00 – 17:30
Ort:
Wird noch bekannt gegeben
Leitung:
Matthias Manke (Bochum, Deutschland), Falk Guddat (Bochum, Deutschland)
Inhalte: In diesem Workshop werden Ihnen die Grundzüge des kinesiologischen Tapings (umgangssprachlich „Kinesiotaping“) sowie die
des sich daraus entwickelten Akupunkturtapings vermittelt. Im Gegensatz zum konventionellen Taping mit starren Tapes erfolgt die
Anwendung von elastischen Kinesiotapes – abhängig vom zu behan58
Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German)
delnden Krankheitsbild auch zum Teil in Kombination mit Dauerakupunkturnadeln. Über die gezielte Anlage des speziellen Tapes können
Muskeln tonisiert wie auch detonisiert werden, die Mikrozirkulation
im Gewebe wird verbessert, das analgetische System wird aktiviert,
und es wird ein stabilisierender Effekt auf die Gelenkfunktion erreicht. Gleichzeitig werden Nahpunkte der klassischen Akupunktur
genutzt - entweder direkt durch die Anlage von Dauerakupunkturnadeln oder über alleinige Reizung durch die gezielte Anlage des kinesiologischen Tapes. Der Workshop gibt Aufschluss über die Grundlagen mit Materialkunde, die verschiedenen Wirkmechanismen und die
Indikationen und Kontraindikationen. Anschließend erfolgt die praktische Anwendung, wobei in kleinen Gruppen am eigenen Körper die
Behandlung typischer Beschwerdebilder und Erkrankungen im Bereich der oberen Extremitäten erlernt wird. Der Workshop bietet
somit einen guten Einstieg in eine neue Therapieform ohne großes
Nebenwirkungspotential, die sich in den letzten Jahren in der alltäglichen Praxis etabliert hat.
17:45 – 19:15
Mitgliederversammlung der Deutschen Gesellschaft
für Physikalische Medizin und Rehabilitation
(DGPMR)
19:30
Deutsch-Österreichischer Abend
59
Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German)
Samstag, 28. September 2013
Workshop 7a:
Zeit:
Ort:
Leitung:
Infiltrationstechniken an der Schulter
9:00 – 10:30
Präpariersaal 1330 (Gebäude J2)
Jean-Jacques Glaesener (Hamburg, Deutschland)
Inhalte: Gezielte Infiltrationen der verschiedenen Strukturen des
Schultergelenkes zeigen eine hohe therapeutische Wirksamkeit, unterlegt durch einen hohen Evidenzgrad in den entsprechenden Leitlinien. Voraussetzung ist einerseits das Festlegen auf eine eindeutige
Diagnose bzw. Verdachtsdiagnose insbesondere bezüglich der betroffenen Struktur (Schultergelenkkapsel, subcromialer Raum bzw. Bursa
subdeltoidea, spezifischer Sehnenansatz, Acromio-Clavicular-Gelenk),
andererseits das zielsichere Erreichen der zu infiltrierenden Struktur
mit der Punktionsnadel. Beide Voraussetzungen erfordern gefestigte
Kenntnisse der Anatomie, insbesondere der Anatomie in vivo sowie
das Beherrschen der zielführenden Untersuchungstechniken und das
sichere Werten der Befunde.
Der Workshop fokussiert auf genau diese Aspekte der Identifizierung
der verschiedenen Strukturen beim funktionellen Untersuchen und
beim Palpieren, des weiteren der Darstellung der Leitsymptome bei
verschiedenen Affektionen in der Schulterregion und schließlich der
gezielten Injektionswege für
das Glenohumeralgelenk (von dorsal und ventral)
die Bursa subacromialis
das Acromioclaviculargelenk
den Sehnenansatz des Musculus supraspinatus
den Sehnenansatz des Musculus infraspinatus
Dazu stehen anatomische Präparate zur Verfügung.
60
Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German)
Workshop 8a: Infiltrationstechniken an der Wirbelsäule
Zeit:
9:00 – 10:30
Ort:
Präpariersaal 1430 (Gebäude J2)
Leitung:
Christian Sturm (Hannover, Deutschland)
Inhalte: Im Rahmen des 90minütigen Kurses soll kurz eine theoretische Grundlage zu verschiedenen Infiltrationstechniken gelegt werden, deren Erkenntnisse dann ausgiebig praktisch ausgeführt werden können.
Zunächst werden die allgemeinen Grundlagen zu Erkrankungen der
Wirbelsäule kurz aufgefrischt.
Mögliche apparative Hilfsmittel für Infiltrationen werden kurz angeschnitten.
Vor allem werden aber die theoretischen Kenntnisse für die verschiedenen Infiltrationen dargestellt. Dazu wird die jeweilige Anatomie
besprochen und die wichtigen Orientierungspunkte an der Wirbelsäule ausführlich dargelegt, um Infiltrationen auch ohne technische Hilfe
mit relativ hoher Genauigkeit durchführen zu können.
Es werden folgende Techniken gelehrt: Facetteninfiltrationen LWS,
Periradikulär-Therapie LWS, epidurale-sakrale Injektionen und Infiltrationen am Iliosakral-Gelenk. Abschließend wird kurz die nötige
Aufklärung für den jeweiligen Eingriff beispielhaft gezeigt.
Nach dem theoretischen Teil werden alle gezeigten Techniken an
Modellen und für diesen Zweck nach besonderem Verfahren fixierten
Humanpräparaten ausführlich umgesetzt werden können. Hierbei ist
jedem Teilnehmer unter Anleitung oder selbstständig die Möglichkeit
gegeben, an verschiedenen Stationen jede Technik selbst zu erproben.
61
Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German)
Workshop 9:
Einlagen- und Schuhversorgung
Zeit:
9:00 – 10:30
Ort:
Wird noch bekannt gegeben
Leitung:
Sibylle Ziegert (Hamburg, Deutschland)
Inhalte: Einlagenversorgung und orthopädische Schuhtechnik gehören neben der Prothetik und Orthetik zu den wichtigsten Hilfsmitteln
bei Veränderungen der Körperstatik.
Der Workshop wird unter dem Motto:
„Indikationen spezifizieren – Ziele formulieren – Grenzen erkennen“
das Grundlagenwissen über die Versorgung mit Einlagen und orthopädisch zugerichteten oder gefertigten Schuhen vertiefen. Es werden
strukturelle und funktionelle Probleme der Körperstatik, die durch
Einlagen- und Schuhversorgung verbessert werden können, vorgestellt und orthopädietechnische Lösungsmöglichkeiten erarbeitet und
in Verordnungen umgesetzt.
Das Seminar dient insbesondere der Verbesserung der Kommunikation mit den Orthopädietechnikern und Schuhmachern, um das Prinzip
der Versorgung bei strukturellen und funktionellen Störungen „so
wenig wie möglich, so viel wie nötig“ ärztlich zu begründen. Dazu
werden Hilfsmittel bei Erkrankungen der inneren Medizin (Diabetes
mellitus), der Neurologie (Peronäusschäden), posttraumatische, degenerative und angeborene Erkrankungen des muskuloskelettalen
Systems vorgestellt.
Die Versorgung ist immer individuell an die Fußverletzungsfolge und
funktionellen Störungen anzupassen, dabei gilt, je komplexer die
Schädigung ist, umso aufwendiger wird auch die Versorgung. Eine
schlüssige Argumentation kann hierbei die Versorgungsrealität für
den einzelnen Patienten deutlich verbessern.
62
Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German)
Workshop 10: Systematische Literaturrecherche und PRM Section
& Board of UEMS
Zeit:
9:00 – 10:30
Ort:
Wird noch bekannt gegeben
Leitung:
Ulrich Christian Smolenski (Jena, Deutschland)
Inhalte: Im Workshop wird das Vorgehen beim Aufbau einer systematischen Literaturrecherche besprochen. Inhaltlich geht es dabei um
die Festlegung aussagekräftiger Schlagworte und deren Verknüpfung
beim Aufbau einer Suchstrategie. Am Beispiel der Datenbank Medline und deren Zugangsoberfläche PubMed wird das Vorgehen veranschaulicht und auf Besonderheiten der Recherche eingegangen. Im
zweiten Teil geht es um die Organisation der UEMS und deren PRM
Section. Welche Möglichkeiten werden geboten und was für Zugangswege habe ich.
10:30 – 11:00
Kaffeepause
Workshop 7b: Infiltrationstechniken an der Schulter
Zeit:
11:00 – 12:30
Ort:
Präpariersaal 1330 (Gebäude J2)
Leitung:
Jean-Jacques Glaesener (Hamburg, Deutschland)
Inhalte:
Siehe Workshop 7a
63
Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German)
Workshop 8b: Infiltrationstechniken an der Wirbelsäule
Zeit:
11:00 – 12:30
Ort:
Präpariersaal 1430 (Gebäude J2)
Leitung:
Christian Sturm (Hannover, Deutschland)
Inhalte:
Siehe Workshop 8a
Workshop 11: Möglichkeiten der Selbstreflexion beim Umgang mit
chronischen Schmerzpatienten
Zeit:
11:00 – 12:30
Ort:
Wird noch bekannt gegeben
Leitung:
Matthias Rose (Berlin, Deutschland)
Inhalte: Die Betreuung von chronischen Schmerzpatienten stellt in
der Physikalischen Medizin und Rehabilitation eine besondere Herausforderung dar, da diese Patienten häufig über viele Jahre hinweg
bereits eine große Zahl von Behandlungsversuchen hinter sich haben,
die in vielen Fällen ohne den von den Patienten erhofften Erfolg
blieben. Vor allem die Patienten mit Beschwerden ohne somatischen
Befund leiden neben den Schmerzen zusätzlich oft unter Gefühlen
der Verzweiflung oder Hoffnungslosigkeit und berichten häufig auch
von Gefühlen der Ablehnung durch die Behandler in der Vergangenheit. Resultiert hieraus eine überzogene Erwartungshaltung an den
neuen Behandlungsversuch, gestaltet sich die Behandlungsbeziehung
besonders schwierig und ist geprägt von enttäuschten Hoffnungen
auf Seiten von Patient wie Therapeut.
In dem Workshop soll anhand einer Patientenvorstellung erarbeitet
werden, welche Gegenübertragungsgefühle chronische Schmerzpati-
64
Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German)
enten bei den Behandlern auslösen und wie mit den realen bzw. den
vom Behandler angenommenen Erwartungen des Patienten umgegangen werden kann. Der Schwerpunkt des Workshop soll dabei
sein, durch eine verbesserte Selbstreflektion die Behandlungsbeziehung so zu gestalten, dass für Patienten wie Behandler die Formulierung gemeinsamer realistischer Behandlungsziele möglich wird, damit Frustrationen auf beiden Seiten soweit möglich vermieden werden können.
Workshop 12: Praxisorientierte Assessments: Indikation,
Durchführung und Auswertung
Zeit:
11:00 – 12:30
Ort:
Wird noch bekannt gegeben
Leitung:
Steffen Derlien (Jena, Deutschland)
Inhalte: In der Rehabilitationswissenschaftlichen Forschung stellen
Parameter wie Lebensqualität, Krankheitsfolgen und –bewältigung
eine der wichtigsten patientenorientierten Zielgrößen dar. Verschieden nationale wie internationale Selbstbeurteilungsinstrumente stehen der Forschung, zur Verfügung. Mit der Bedeutung der Arbeitsplatzorientierung der medizinischen Rehabilitation der GUV und der
DRV steigt der Bedarf an orthopädischen, arbeits- und sozialmedizinischen Leistungsbeurteilungen. Diese müssen evaluiert in deren
Testgütekriterien und praktikabel in deren Durchführung sein.
Ein weiterer Aspekt des Fragebogeneinsatzes ist die Messung der
Ergebnisqualität für rehabilitative Prozesse. Dies ist in Zeiten steigenden Kostendrucks ein nicht zu vernachlässigender Aspekt und nimmt
im Workshop einen wichtigen Raum ein. Die grundlegende Unterscheidung von generischen und spezifischen Instrumenten wird er-
65
Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German)
klärt und betrachtet. Aktuelle Studien bezüglich der Evaluation der
einzelnen Instrumente werden vorgestellt und analysiert.
In den Praxisanteil des Workshops werden die häufigsten, in der
Praxis etablierten und wissenschaftlich anerkannten Fragebögen
einbezogen. Die Durchführung wird erklärt und die Auswertung verständlich und umsetzbar dargestellt.
Ziel des Workshops sollte sein, die Scheu vor dem Gebrauch in der
täglichen Praxis zu verlieren. Die aktive Teilnahme soll für das Thema
Ergebnisqualitätsmessung sensibilisieren und Möglichkeiten aufzeigen, diese Instrumente einzusetzen.
Workshop 13: Fit for Work and Life
Zeit:
11:00 – 12:30
Ort:
Hörsaal H
Leitung:
Michael Born (Hannover, Deutschland), Christoph
Egen (Hannover, Deutschland)
Inhalte:„Fit for Work and Life“ ist Teil des umfassenden betrieblichen
Gesundheitsmanagements der MHH und wird von der Klinik für Rehabilitationsmedizin, dem Institut für Sportmedizin und der Klinik für
Psychiatrie, Sozialpsychiatrie und Psychotherapie gemeinsam mit der
Personalentwicklung angeboten. Das Programm setzt sich aus bereits
bewährten Einzelmaßnahmen der beteiligten Abteilungen zusammen
und orientiert sich an der individuellen Situation und den individuellen Problemlagen der Teilnehmer/innen. Die Einzelmaßnahmen können präventiv, therapeutisch und/oder rehabilitativ erfolgen.
Hierbei soll mittel- bis langfristig eine deutliche Gesundheitsförderung und eine Senkung von AU- und Krankheitstagen der Teilnehmer/innen erreicht werden.
66
Program | Fortbildungskongress | Workshops (in German)
Ziel des Workshops ist es, die Konzeption des Programms kennenzulernen und in der gemeinsamen Diskussion die Bedeutung des betrieblichen Gesundheitsmanagements beim Umgang mit den aktuellen Herausforderungen der Arbeitswelt zu eruieren.
12:30 – 13:00
Kongressabschluss
67
Program |
Business Meetings /
Geschäftssitzungen
68
Program | Business Meetings / Geschäftssitzungen
Monday and Tuesday, September 23rd and 24th 2013
Organisation: European Academy of Rehabilitation Medicine
Body:
Board Meeting and General Assembly
Time:
All day
Place:
Leibnizhaus, Gästehaus der hannoverschen Hochschulen, Holzmarkt 4-6, 30167-Hannover
Wednesday, September 25th, 2013
Organisation: Baltic & North Sea Forum on Physical and Rehabilitation Medicine
Body:
Board Meeting
Time:
9:00 – 11:00
Place:
MHH Lounge, Hannover Medical School
Organisation: Journal of Rehabilitation Medicine
Body:
Editorial Board Meeting Journal of Rehabilitation
Medicine
Time:
11:00 – 13:00
Place:
MHH Lounge, Hannover Medical School
Organisation: Organisation Committee of the 9th World Congress
on International Society of Physical and Rehabilitation Medicine 2015
Body:
Local organizing committee
69
Program | Business Meetings / Geschäftssitzungen
Time:
9:00 – 10:30
Place:
To be announced on site
Body:
Time:
Public Relation Committee
11:00 – 12:30
Place:
To be announced on site
Body:
Time:
Scientific Committee
11:00 – 12:30
Place:
To be announced on site
Organisation: Journal of Rehabilitation Medicine
Body:
Editorial Board Meeting Journal of Rehabilitation
Medicine
Time:
11:00 – 13:00
Place:
Team Conference Room, Department of Rehabilitation Medicine, Hannover Medical School
Organisation: Baltic & North Sea Forum on Physical and Rehabilitation Medicine
Body:
Membership Assembly
Time:
11:00 – 12:15
Place:
Lecture Hall N
Body:
Membership Assembly
Time:
17:45 – 19:00
Place:
Lecture Hall N
70
Program | Business Meetings / Geschäftssitzungen
Thursday, September 26th, 2013
Verband:
Berufsverband der Rehabilitationsärzte Deutschlands
Sitzung:
Vorstandssitzung
Zeit:
15:00 – 19:00
Ort:
MHH Lounge, Medizinische Hochschule Hannover
Verband:
Deutsche Gesellschaft für Physikalische Medizin
und Rehabilitation
Sitzung:
Vorstandssitzung
Zeit:
17:45 – 19:30
Ort:
Team-Besprechungsraum, Klinik für Rehabilitationsmedizin, Medizinische Hochschule Hannover
Friday, September 27th, 2013
Verband:
Bundesarbeitsgemeinschaft
(BAG)
Sitzung:
Mitgliederversammlung
Zeit:
8:00 – 9:00
Ort:
Team-Besprechungsraum, Klinik für Rehabilitationsmedizin, Medizinische Hochschule Hannover
71
Frührehabilitation
Program | Business Meetings / Geschäftssitzungen
Verband:
Berufsverband der Rehabilitationsärzte Deutschlands
Sitzung:
Mitgliederversammlung
Zeit:
12:30 – 14:00
Ort:
Hörsaal M
Verband:
Deutsche Gesellschaft für Physikalische Medizin
und Rehabilitation
Sitzung:
Junges Forum
Zeit:
Wird noch bekannt gegeben
Ort:
Wird noch bekannt gegeben
Verband:
Deutsche Gesellschaft für Physikalische Medizin
und Rehabilitation
Sitzung:
Mitgliederversammlung
Zeit:
17:45 – 19:00
Ort:
Hörsaal M
Saturday, September 28th, 2013
Verband:
Berufsverband der Rehabilitationsärzte Deutschlands
Sitzung:
Round Table für Vertragsärzte: „Niederlassungssperre und Strukturpauschale – wohin geht die
Entwicklung“
Zeit:
13:15 – 15:00
Ort:
Wird noch bekannt gegeben
72
Program |
Kongressabschluss
(in German)
73
Program | Kongressabschluss (in German)
Sitzung:
Kongressabschluss
Zeit:
12:30 – 13:00
Ort:
Hörsaal F
Vorsitz:
Susanne R. Schwarzkopf (Nürnberg, Deutschland),
Tatjana Paternostro-Sluga (Wien, Deutschland)
12:30 – 12:40
Quo vadis: Physikalische Medizin und Allgemeine
Rehabilitation – die Österreichische Perspektive
(Tatjana Paternostro-Sluga, Wien, Österreich)
12:40 – 12:50
Quo vadis: Physikalische und Rehabilitative Medizin– die Deutsche Perspektive (Susanne R.
Schwarzkopf, Nürnberg, Deutschland)
12:50 – 13:00
Ausblick: DGPMR-Kongress im Jahr 2014 (Anett
Reißhauer, Berlin, Deutschland)
74
Program |
Social Events / Abendveranstaltungen
75
Program | Social Events / Abendveranstaltungen
Get-together and attendance of the industrial exhibition/
Get-together und Besuch der Industrieausstellung
Time/Zeit:
25 September 2013, at 8 pm / ab 20:00 Uhr
Location/Ort:
Exhibition Area in Lecture hall building of Hanover
Medical School / Ausstellungsbereich vor den Hörsälen der Medizinischen Hochschule Hannover
Fee/Kosten:
free for all registered congress participants and
exhibitors / freier Eintritt für alle angemeldeten
Teilnehmer/innen und Aussteller
Dresscode:
casual
International conference dinner
Time/Zeit:
26 September 2013, at 8 pm / ab 20 Uhr
Location/Ort:
Courtyard Hotel, Maschsee
Fee/Kosten:
50 € (registration necessary / Anmeldung erforderlich)
Dresscode:
casual
The DGPMR and BNF-PRM would be happy to welcome you to the
social evening directly at the Maschsee.
Besides the greetings of the congress’ presidents it offers a sociable
evening in late summer atmosphere and artistic highlights.
Die DGPMR und BNF-PRM würden sich freuen, Sie zum Gesellschaftsabend direkt am Maschsee Hannover begrüßen zu dürfen. Es
erwarten Sie neben Grußworten der Kongresspräsidenten ein geselliger Abend in Spätsommeratmosphäre und künstlerische Highlights.
76
Program | Social Events / Abendveranstaltungen
German-Austrian Evening / Deutsch-Österreichischer Abend
Time/Zeit:
27 September 2013, at 8 pm / ab 20 Uhr
Location/Ort:
Hannover Zoo
Fee/Kosten:
35 € (registration necessary / Anmeldung erforderlich)
Dresscode:
casual
On 27 September 2013 the DGPMR and ÖGPMR specifically invite to
an exciting evening at the Hannover Zoo. In friendly atmosphere and
country idyll, you will expect culinary delights of the host countries.
Am 27. September 2013 laden speziell die DGPMR und ÖGPMR zu
einem spannenden Abend im Erlebnis Zoo Hannover ein. In urgemütlicher Atmosphäre und Landidylle erwarten Sie hier kulinarische Höhepunkte der Gastgeberländer.
------------------------------------------------------------------------------------General Information / Allgemeine Informationen
It is necessary to arrive single-handed to the evening event outside of
the congress’ location (MHH).
Zu den Abendveranstaltungen außerhalb des Kongressbereiches
(MHH) ist eine eigene Anreise notwendig.
77
78
Sponsors and Exhibitors /
Sponsoren und Aussteller
79
Sponsors and Exhibitors / Sponsoren und Aussteller
Transparenz
Die Mitgliedsunternehmen der "Freiwilligen Selbstkontrolle für die Arzneimittelindustrie (FSA) e. V." haben zur Schaffung von mehr Transparenz den FSA-Kodex
enger gefasst. Zukünftig sind Kongressveranstalter verpflichtet potenzielle Teilnehmer/innen von Kongressen bereits im Vorfeld der Veranstaltung über Umfang und
Bedingungen der Unterstützung der Arzneimittelindustrie zu informieren. Dieser
Verpflichtung kommen wir nach und informieren Sie über die Höhe des Sponsorings
der beteiligten Arzneimittelfirmen:
Amgen GmbH in Kooperation mit Glaxo
Smith Kline (GSK)
Hanauer Str. 1, 80992 München
3.000 € für Werbemöglichkeit
LMZ Soft AG
Hinter dem Salzstadel 11, 87700 Memmingen
3.000 € für Werbemöglichkeit
Schwa-medico GmbH
Borngasse 9, 35630 Ehringshausen
3.960 € für Werbemöglichkeit
zebris Medical GmbH
Max-Eyth-Weg 43, 88316 Isny
1.980 € für Werbemöglichkeit
Magrathea Informatik GmbH
Goseriede 1-5, 30159 Hannover
2.640€ für Werbemöglichkeit
Julius Zorn GmbH
Juliusplatz 1, 86551 Aichach
1.365 € für Werbemöglichkeit
Medtronic GmbH
Earl-Bakken-Platz 1, 40670 Meerbusch
1.370€ für Werbemöglichkeit
Medreflexx GmbH
Hesseloherstr. 5, 80802 München
1.320 € für Werbemöglichkeit
MSD Sharp & Dohme GmbH
Lindenplatz 1, 85540 Haar
800 € für Werbemöglichkeit
Otto Bock HealthCare Deutschland GmbH
Max-Näder-Straße 15, 37115 Duderstadt
500 € für Werbemöglichkeit
80
General Information /
Allgemeine Informationen
81
General Information / Allgemeine Informationen
Congress Fees
Category 1
(high income countries*)
Category 2
(upper middle income
countries*)
All
Wed - Fri
congress
/ Thu - Sat
Category 3
(lower middle and
low income countries*)
All
Wed - Fri /
congress
Thu - Sat
All
congress
Wed - Fri /
Thu - Sat
Full price |
Vollzahler
500 €
400 €
400 €
320 €
250 €
200 €
On-site |
Vor Ort
600 €
480 €
400 €
320 €
250 €
200 €
Therapists |
Therapeuten**
250 €
200 €
200 €
160 €
160 €
128 €
375 €
300 €
300 €
240 €
240 €
192 €
375 €
300 €
300 €
240 €
240 €
192 €
375 €
300 €
375 €
300 €
375 €
300 €
0€
0€
0€
0€
0€
0€
Trainees,
Pensioners |
Fachärzte in
Weiterbildung,
Rentner**
Group registration |
Gruppenanmeldung ( ≥10)
BNF-PRM,
DGPMR,
ÖGPMR members | Mitglieder **
Undergraduate
students |
Studenten
ohne Abschluss**
* Please check your country category on the congress website
** Should provide valid identity
Registration
Registration can be made online: http://bncprm2013.vcongress.de
82
General Information / Allgemeine Informationen
Insurance and liability
The congress organizer will not accept liability for personal injury,
loss of or damage to belongings of congress participants, either during or as a result of the congress. Please check the validity of your
own insurance. Participants are recommended to arrange for their
personal and health insurance.
Language
The official congress language is English. Workshops on FridaySaturday are in German. Special sessions are translated into Russian.
People with disabilities
The Hannover Medical School as the venue is fully accessible to congress participants with disabilities.
Visa
Participants from outside European Union are requested to check
with German consulate or diplomatic mission in their own country. If
you need invitation letter, please address to the congress organizer.
CME-Points
The conference is evaluated by the State Medical Chamber of Lower
Saxony with 21 CME-points.
Accommodation
Convenient hotels are available near Hannover Medical School campus and at city centre. Special prices for congress participants will be
available (see congress page). If you need any special arrangement or
cheap group accommodations please contact the congress organizer.
If you need any special assistance or support or any specific diet,
please inform the congress organizer (eggers.fabian@mhhannover.de)
83
General Information / Allgemeine Informationen
Transportation
From the main station (Hauptbahnhof):
Commuter train S6, S7 (direction to Celle): get on at the Hannover
main station (Hauptbahnhof); get off at Karl-Wiechert-Allee and
change upstairs to city tram line U 4 (direction to Roderbruch).
Commuter train S3 (direction to Hildesheim): get on at the main
station; get off at Karl-Wiechert-Allee and change up-stairs to city
tram line U 4 (direction to Roderbruch).
Travel time: about 10 min.
By city tram (Üstra):
Tram line U 4 runs from Garbsen via Kröpcke (not from the main
station) in the direction to Roderbruch; the MHH has its own stop,
Medizinische Hochschule.
From the main station: either walk 400 m to the next stop, Kröpke,
or take tram line U 1, U 2, or U 8 (Messe) located two levels below
the main station. Get off at the second stop, Aegidientorplatz, and
change on the same level to tram line U 4 on the other side of the
platform.
Travel time: about 15 min.
Congress venue
Main station
City tram
Google Maps - © 2013 Google
84
General Information / Allgemeine Informationen
Hotels near Hannover Medical School
1.)
Mercure Hannover Medical Park****
Feodor-Lynen-Str. 1
30625 Hannover
Tel: + 49 511 / 95660
Fax: + 49 511 / 9566333
Mail: H1631@accor.com
Price (single room incl. breakfast): from 95 €1 / per night
2.)
GHotel hotel & living Hannover***
Lathusenstr. 15
30625 Hannover
Tel: + 49 511 / 53 03-0
Fax: + 49 511 / 53 03-111
Mail: hannover@ghotel.de
Price (single room incl. breakfast): from 52 €1 / per night
3.)
Hotel ibis Hannover Medical Park**
Feodor-Lynen-Strasse 1
30625 Hannover
Tel: +49 511 / 95670
Fax: +49 511 / 9567140
Mail: H1632@accor.com
Price (single room incl. breakfast): from 69 €1 / per night
4.)
Hotel Tosca
Dörriplatz 2
30625 Hannover
Tel.: +49 511 / 5332246
Fax: +49 511 / 5332205
Mail: anfrage@hoteltosca-germany.de
Price (single room incl. breakfast): from 80 € / per night
_________________
1
Please inform the reservation that you are a guest of the MHH. The price will be reduced
accordingly.
85
General Information / Allgemeine Informationen
Other Hotels in Hannover
1.)
Cityhotel Thüringer Hof***
Osterstraße 37
30159 Hannover
Tel: + 49 511 36 06-0
Fax: + 49 511 36 06-277
Mail: reservierung@thueringerhof.de
Web: http://www.thueringerhof.de
Price (single room incl. breakfast): from 65 € / per night
2.)
City Hotel***
Limburgstrasse 3
30159 Hannover
Tel: + 49 511 36070
Fax: + 49 511 3607177
Mail: info@cityhotelhannover.de
Web: http://www.cityhotelhannover.de
Price (single room incl. breakfast): from 60 € / per night
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