selkokieli - TÄÄ ON TYTTÖJEN JUTTU
Transcription
selkokieli - TÄÄ ON TYTTÖJEN JUTTU
Hyvät nuoren tytön vanhemmat! Tyttärenne voi nyt saada rokotuksen, joka torjuu papilloomavirusta. Papilloomavirus voi aiheuttaa syöpää. Rokote kuuluu Suomen kansalliseen rokotusohjelmaan. Kaikki 12–15-vuotiaat tytöt Suomessa voivat saada rokotteen. Rokote ei maksa mitään. Kouluterveydenhoitaja antaa rokotteen koulussa. Mikä on papilloomavirus? Papilloomavirus on hyvin yleinen virus. Melkein kaikki saavat sen joskus. Sekä tytöt että pojat voivat saada sen. Yleisin se on nuorilla. Papilloomavirus tarttuu yleensä seksissä. Sitä ei voi estää edes sillä, että käyttää kondomia. Virus tarttuu limakalvolta ja jalkovälin iholta. Papilloomavirus aiheuttaa HPV-tartunnan. HPV-tartunta on tavallisesti oireeton. Sitä ei huomaa mitenkään. Yleensä tartunta menee ohi itsestään. Osalla naisista tai tytöistä tartunta pitkittyy, eikä se menekään ohitse itsestään. Silloin naisen kohdunkaulaan voi tulla muutoksia, jotka muistuttavat syöpää. Kohdunkaula on naisen emättimessä. Muutokset kohdunkaulassa ovat huono asia. Ne muistuttavat syöpää. Ne ovat syövän esiasteita. Joskus esiasteet voivat muuttua oikeaksi syöväksi. Syövän nimi on kohdunkaulan syöpä. Kaikkien naisten täytyy käydä kohdunkaulan syövän seulonnoissa. Seulonnat tarkoittavat tutkimuksia, joissa lääkäri etsii syövän esiasteita. Jos esiasteita löytyy, lääkäri poistaa ne. Silloin esiasteet eivät ehdi muuttua kohdunkaulan syöväksi. Käännä Miksi tyttärenne tarvitsee HPV-rokotteen? Haittavaikutukset tarkoittavat niitä oireita, joita rokottamisesta voi tulla. HPV-rokote on tärkeä, koska se estää HPV-tartunnan. HPV-tartunta voi olla vaarallinen, koska se saattaa aiheuttaa syövän esiasteita. Osa naisista sairastuu kohdunkaulan syöpään, vaikka lääkäri löytäisi ja poistaisi syövän esiasteet. Joka vuosi 150 naista sairastuu kohdunkaulan syöpään. Heistä noin 50 kuolee. Rokote torjuu syöpää Koska rokote estää HPV-tartunnan, se torjuu melkein kaikki kohdunkaulan syövät. Rokote torjuu myös melkein kaikki syövän esiasteet. Vakavat haitat ovat hyvin harvinaisia. Lähes kaikille tulee rokotuksesta ohimeneviä oireita. Ohimenevät oireet eivät ole vaarallisia ja ne kestävät vain vähän aikaa. Pistospaikkaan voi sattua ja se voi muuttua punaiseksi tai turvota. Me tarjoamme rokotetta nyt vain tytöille. Harkitsemme myös suomalaisten poikien rokottamista. Papilloomavirus on yleinen myös pojilla. Poikien rokottamista täytyy vielä tutkia lisää. Tutkimukset ovat nyt käynnissä. Kun ne valmistuvat parin vuoden päästä, mietimme poikien rokottamista uudelleen. Miten rokottaminen tapahtuu? Rokote täytyy antaa tytöille nuorina, kun he eivät vielä ole saaneet virusta. Silloin rokote toimii parhaiten. Aivan kaikkia HPV-tartuntoja rokote ei estä. Siksi myös rokotettujen tyttöjen täytyy käydä seulonnoissa. Seulonnat tarkoittavat tutkimuksia, joissa lääkäri etsii syövän esiasteita. Rokote ei ehkäise muita seksitauteja. Se auttaa vain papilloomavirukseen. HPV-rokote on ilmainen. Tyttärenne saa rokotteen pistoksena käsivarteen. Pistoksia on kolme kappaletta. Kouluterveydenhoitaja antaa pistokset puolen vuoden aikana. Ensin tyttärenne saa yhden pistoksen. Toisen pistoksen hän saa kuukautta myöhemmin. Viimeisen pistoksen hän saa viisi kuukautta myöhemmin. Kouluterveydenhoitaja kertoo tarkan ajan, jolloin tyttärenne voi saada rokotuksen. Rokotteesta tulee harvoin vakavia haittoja Hyvät vanhemmat, Nuoret tytöt saavat jo tämän rokotteen Länsi-Euroopan maissa ja Yhdysvalloissa. Rokotukset ovat alkaneet vuonna 2007. Rokotuksia on annettu miljoonia. Lääkärit ovat tutkineet tarkasti rokotetta ja sen haittavaikutuksia. puhukaa rokotteesta tyttärenne kanssa. Tutustukaa rokotukseen yhdessä. Mielipiteenne ovat tärkeitä! Lisää tietoa HPV-rokotteesta saat kouluterveydenhoitajalta ja internetistä. www.tyttöjenjuttu.fi